Ill: Rambøll

I januar starter byggearbeidene på fylkesveg 43 i Farsund

Rett over nyttår er det klart for anleggsstart på vegprosjektet fv. 43 Farsund sentrum. Byggearbeidene skal pågå fram til mai 2017.

Farsund kommune skal også gjøre arbeider i området samtidig med vegarbeidene.

Prosjektet vil gjøre hovedvegen gjennom sentrum mer tydelig for de som skal kjøre videre mot Vanse, samtidig som det skal bli mer trafikksikkert for sidegatene i Farsund sentrum, melder vegvesen.no.

Lindland Maskin AS har blitt valgt til entreprenør på prosjektet etter en anbudsrunde der firmaet leverte billigste tilbud. Lindland er klar til oppstart av anleggsarbeidene rett etter nyttår.

Hele prosjektet skal være ferdig innen mai 2017. Det blir omkjøring i hele perioden via Strandgaten - Havnegaten - Lauervik terrasse. Det vil bli tilgang til Farsund senter gjennom hele anleggsperioden fra en av sidene.

Statens vegvesen skal utbedre fylkesveg 43 på vegne av Vest-Agder fylkeskommune i tett samarbeid med Farsund kommune.

Prosjektet omfatter utbedring av cirka en kilometer av dagens fylkesveg, Brogaten og Listerveien, gjennom sentrum i Farsund. Den nye strekningen vil bli ny hovedkorridor for øst-vestrettet trafikk til og fra Lista.

Prosjektet fv. 43 Farsund sentrum fremmer både fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det blir et tydeligere skille mellom myke og harde trafikanter ved at kantparkering reduseres og ved at det etableres fortau og tydelige krysningspunkter.

En stor andel av trafikken er industri/tungtrafikk til Lundevågen.

Det skal gjennomføres et komplekst anleggsarbeide og arbeides i en smal korridor med mye gammel infrastruktur under asfalten. Vegvesenet skal skifte ut hele veg-

overbygningen og kommunen skal samtidig skifte ut alt av vann- og avløpsledninger. Langs deler av Listerveien skal det bygges nye støttemurer.

Det skal rives totalt 5 hus. I kryssområdet Brogaten og Listerveien senkes vegen med inntil 90 cm, samtidig som veien rettes opp. Brogaten 34 og 36 skaI etter pålegg fra fylkeskonservatoren bevares og derfor flyttes.

– Det mest utfordrende i anleggsperioden blir først og fremst trafikkomleggingen, men det skal også tas hensyn til elektriske-/teleledninger samt vann-/avløpsrør som skal flyttes på, og samtidig være i drift under byggeperioden. Vi må forholde oss til det som er dokumentert, og allikevel være forberedt på endringer underveis, sier byggeleder Grunde Dalen.