– Norge kan ikke vente til 2050 med å få et godt riksveinett. Ambisjonsnivået må helt klart opp i dette tidsperspektivet, sier politisk rådgiver Line Osfoss til Byggeindustrien.
Statens vegvesen, Avinor, Jernbaneverket og Kystverket presenterte sine perspektiv- og stamnettutredninger som viktige grunnlagsdokumenter for det videre arbeidet med den kommende nasjonale transportplanen (NTP). Utredningene beskriver behov og muligheter for de ulike transportartenes utvikling i et 30-års perspektiv, forut for forslaget til NTP som skal overleveres Samferdselsdepartementet i februar 2016.
– Må klinke til
– Vi trenger blant annet en helhetlig planlegging og et utbyggingsselskap for å få riksveinettet opp på en god standard mye før 2050. Politikerne må klinke til å gi rammer slik at fagetaten kan nå ambisjonene sine mye tidligere, sier Osfoss.
Fungerende vegdirektør Lars Aksnes sa i sitt innlegg at etaten frem til 2023 hadde som mål å halvere antall hardt skadde og drepte i trafikken. Med myndighetenes 0-visjon på trafikkulykker er dette ikke godt nok, ifølge Osfoss.
– Hvis veiforfallet først skal være tatt igjen i 2050, ligger det ingen realisme i 0-visjonen, hevder hun.
1000 milliarder
Ifølge Aksnes foregår 87 prosent av persontrafikk på veiene. Han anslo investeringene på riksveinettet til rundt 1000 milliarder norske kroner frem mot 2050 for å ta igjen forfallet, drøyt 28,5 milliarder kroner i årlige investeringer.
– I dag bruker vi om lag 20 milliarder kroner i året inkludert bompenger på riksveinettet, sa Aksnes.
– Ny rullebane
Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor la frem etatens investeringsplaner frem mot 2030.
– Vi står foran årlige investeringer på om lag fem milliarder kroner de neste 15 årene. Det aller viktigste fra 2030 til 2050 vil være å bygge en tredje rullebane på Gardermoen. Den skal ligge øst for dagens østlige rullebane, og vil være nøkkelen til trafikkapasiteten i fremtiden, sa Avinor-sjefen.
– Ny Oslo-tunnel
Ut i fra myndighetenes mål om 0-vekst i personbiltrafikk i byene, sa direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket at det er helt nødvendig med en utvikling av jernbanen.
– Vi er avhengig av en ny togtunnel under Oslo, og vi må bygge mer dobbeltspor. I Oslo må det for eksempel bygges separate spor for regional- og fjerntog, derfor er en ny Oslo-tunnel helt avgjørende, sa blant annet Enger.
– Kompetansespissing
Kystdirektør Kirsti Slotsvik la vekt på at de store utfordringene for Kystverket vil være havneområder og infrastruktur. En kritisk suksessfaktor nummer en for å lykkes, vil være spissing av kompetanse, sa blant annet Slotsvik.
- Nøkkelord
- Anlegg