1,1 million arbeidstimer uten alvorlige skader ble markert under den største brua som er under bygging på ny E6 Frya-Sjoa, Harpe bru. Fra venstre: Jan Tore Kamp, SHA-rådgiver, Halvard Leren, prosjektsjef Implenia Aurstad, Rune Smidesang, byggeleder Vinstra-Sjoa, Øyvind Moshagen, prosjektleder Biri-Otta, Roger Jenshus, byggeleder Frya-Vinstra, Jørund Gullikstad, prosjektleder AF og Stine Q. Haakenstad, HMS-ingeniør AF. (Foto: Eli Lirhus, Statens vegvesen)

E6 Frya-Sjoa: 1,1 million timer uten alvorlige skader

Mellom 600 og 700 arbeidere har lagt ned 1,1 million arbeidstimer siden utbygginga av E6 mellom Frya og Sjoa i Gudbrandsdalen startet for drøyt halvannet år siden. Ikke en eneste alvorlig skade har skjedd i denne perioden

Regionvegsjef Per Morten Lund fortalte onsdag på Statens vegvesen sitt bransjemøte om de gode HMS-resultatene på E6 Frya-Sjoa.

- Sikkerheten er det vi setter aller høyest i gjennomføringen av denne store vegutbygginga, bekrefter Øyvind Moshagen, prosjektleder for E6 Frya-Sjoa i Statens vegvesen overfor vegvesen.no.

Bygginga av ny E6 mellom Frya og Sjoa er delt inn i to hovedentrepriser: Frya-Vinstra (18 km) som bygges av AF Gruppen Norge, og Vinstra-Sjoa (16 km) som bygges av arbeidsfellesskapet E6 Implenia Aurstad.

Både Statens vegvesen og entreprenørene legger ned store ressurser på å sikre de mange hundre anleggsarbeiderne en trygg arbeidsplass.

- Vi har nå gjennomført 19 av 41 måneder i de to store entreprisene våre med stor innsats fra alle parter, sier Moshagen.

Mange vernerunder hver måned

Ledelsen i Vegvesenets byggherreorganisasjon og hos entreprenørene gjennomfører vernerunder på anlegget hver uke for å avdekke helse-, miljø- og sikkerhetsforhold som bør forbedres. Prosjektleder Moshagen forteller at de på dette anlegget har valgt å ha hyppige samt fagdelte vernerunder (tunnel, veg, konstruksjon) for at det skal bli gjennomført på best mulig måte. Erfaringen med dette er udelt positiv.

- Dette betyr at vi i snitt har så mange som ti vernerunder på anlegget hver måned. Til sammen er det til nå gått 186 vernerunder.

Vegvesenet deltar på sikker jobb-analyser

Entreprenørene gjennomfører såkalte sikker jobb-analyser (SJA) for å få kartlagt risiko ved konkrete oppgaver eller aktiviteter samt tiltak for å redusere risikoen.

- Dette er noe Vegvesenet som byggherre også i stor grad deltar på, og det er de som faktisk skal utføre jobben som er med. Dette har nok ikke alltid vært tilfelle før, sier Moshagen.

Til sammen er det utført 331 SJA på Frya-Sjoa-anlegget, og på de aller fleste har byggherren også deltatt.

Alle rapporterer uønskede hendelser

Fokuset på rapportering av uønskede hendelser (RUH) er også med på å gi et skjerpet fokus på sikkerhet og kan bidra til færre ulykker.

- Samlet klarer vi å nå måltallene på dette, og det er takket være en samlet innsats fra alle involverte. Her har alle bestemt seg for «å gjøre det». Med 1 342 rapporterte uønskede hendelser har vi fått en god statistikk som vi nå alle bruker løpende, sier Moshagen.

- Svært gode HMS-resultater

- Måten disse tre tiltakene håndteres på, tror vi gjør en forskjell slik at farlige forhold avdekkes og kan forebygges, sier Moshagen.

- AF Gruppen Norge, som er hovedentreprenør på E6 Frya-Vinstra, har svært gode HMS-resultater totalt til nå. Etter ca. 800.000 arbeidstimer har de kun hatt én fraværsskade med til sammen tre dagers fravær. E6 Implenia Aurstad, hovedentreprenør på Vinstra-Sjoa, har hatt litt flere fraværsskader, men dette har nå stagnert etter mye innsats, og utviklingen er god. De har hatt fire fraværsskader med til sammen 35 fraværsdager etter ca. 300.000 gjennomførte arbeidstimer, melder vegvesen.no.

- Vi har et svært godt samarbeid med entreprenørene våre i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. Vi er trygge på at de tar HMS på største alvor, og vi skal også ha gode HMS-resultater når prosjektet avsluttes, sier Øyvind Moshagen.