Viktig signalkontrakt på Follobanen

Rambøll skal være rådgivere for Jernbaneverket og følge opp produksjonsfasen for signal på Follobanen delstrekning Oslo-Ski, med unntak av Oslo S.

– Dette er et prestisjeprosjekt, sier Jon Arild Tepstad, seksjonsleder signal/tele i Rambøll.

Rambøll hadde prosjekteringen i forrige fase også:

- Så det er derfor utrolig moro for Rambøll å få være med å fullføre deler av dette prosjektet. Denne kontrakten viser at Rambøll har et av de største og beste signalmiljøene i Norge, sier Tepstad.

Motivert gjeng

Den eksisterende Østfoldbanen har ikke tilstrekkelig med kapasitet til å håndtere den forventede trafikkveksten. Det er derfor besluttet at et nytt dobbeltspor, Follobanen, skal bygges mellom Oslo og Ski. Follobaneprosjektet er Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid. Thales Norway AS, skal levere et moderne signalanlegg til Follobanen. Rambøll fullførte detaljplan for denne delstrekningen av Follobanen i oktober i fjor:

- Dette er en langvarig jobb som varer helt fram til 2021, da blir Follobanen åpnet som innerste del av Intercity-strekningen sørøstover fra Oslo, sier Tepstad, som forteller at det er en veldig motivert gjeng som går i gang med prosjektet.

- Det er moro at mange av de samme folkene som laget detaljplanen for delstrekningen Oslo-Ski, får være med å fullføre prosjektet helt frem til de første togene går.

«One Company»

Oppdragsleder i Rambøll er Kristin Horgen Fleisje. Hun var ikke med i detaljplanfasen, men kjenner til prosjektet fra eksisterende oppdrag for Jernbaneverket. Med seg får hun prosjekteringsleder signal Torben Carlsen, RAMS ansvarlig Grete Krikeberg Mørk, Eirik Skogestad Næs, Jostein Larsen, Maria Piester og Bjørn Leirdal som prosjektstøtte. Ledelse av prosjektet, bistand og kvalitetssikring sitter i Oslo, mens storparten av de prosjekterende sitter i Danmark.

- Dette prosjektet er et godt eksempel på at Rambøll Norge lykkes med «One company» oppdrag. Rail avdeling i Oslo har i flere år jobbet nært med blant annet Rambøll Danmark og dette prosjektet er et eksempel på at vi sammen er sterke, sier Hilde Nordskogen.

Styrker Rail

Rambøll har de siste årene vært engasjert i en rekke ulike prosjekter på signalområdet i Norge, blant annet utarbeidelse av detaljplan Signal for Follobanens delstrekning Oslo-Ski og Hell-Værnes. Signalanskaffelser prosjekt (Signan), ERTMS Østfoldbanen Østre linje, Jærbanen, detaljplan Farriseidet-Porsgrunn samt flere andre prosjekter på Vestfoldbanen.

- Rambøll har i dag det største signalmiljøet utenfor Jernbaneverket, og disse oppdragene gir oss nå mulighet til å bygge videre og styrke vår posisjon ytterligere i markedet, smiler Tepstad.