Elbiler står til lading på Filipstad i Oslo. Frp-politiker Hans Andreas Limi vil at ikke bare elbil-kjøpere skal nyte godt av avgiftsfritak. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Frp-er vil gi fordeler til hybridbil-kjøpere

Avgiftsfritak bør ikke bare komme dem som kjøper elbil til gode – men også dem som velger hybridbil, mener stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp).

– Vi må ta diskusjonen om hva som bør gjøres med avgiftsfritak og gratisfordeler knyttet til elbil. Hensikten med elbiler er miljøperspektivet, men det finnes også andre biler som har kombinert elektrisitet og bensin – hybridbiler, sier Limi.

– Hybridbiler er mer egnet for folk i utkantstrøk, ettersom de har større rekkevidde. Dersom midlene vris mer mot hybridbiler, vil det trolig totalt sett bli en mer miljøvennlig bilpark i Norge, fortsetter han.

Avgiftsfritak avgjørende

I en fersk undersøkelse kommer det fram at mange elbilister valgt bensin- eller dieselbil dersom det ikke var for fritak for moms og engangsavgift. Tilgang til kollektivfelt og gratis parkering er ikke like viktig som de store økonomiske kuttene.

– Dette viser at dagens elbilinsentiver er svært viktige for elbilsalget. Uten disse ville de færreste valgt å bytte til elbil, uttalte generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening, som sto bak undersøkelsen.

Bare 16 prosent av dem som svarte, sier de ville kjøpt elbil uten fritak for moms og engangsavgift. Ifølge elbilprosjektet Grønnbil ville en Tesla Model S som i grunnpris koster cirka 460.000 kroner, koste 400.000 kroner ekstra med disse avgiftene.

Koster 3-4 milliarder

Ifølge tall fra revidert nasjonalbudsjett utgjør avgiftsfritakene i år mellom 3 og 4 milliarder kroner. Overfor Aftenposten uttrykker bilprodusenten Toyota at den føler seg tilsidesatt, siden den ikke lager elbiler.

– Elbileierne nyter godt av tidenes gavepakke fra myndighetene, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til avisa.

Olsen mener at elbilsatsingen ikke nødvendigvis er dårlig klimapolitikk, men mener det er for mange lukrative ordninger for elbiler, og mindre attraktivt å kjøpe andre lavutslippsbiler, som hybridmodellene Toyota selv produserer.