Mer alvorlig er det at regjeringen foreslår i budsjettet å omorganisere produksjonsavdelingen i Statens vegvesen etter en divisjonsmodell. En modell Statskonsult ikke anbefalte i sin rapport 2001:10 Mer veg for pengene. I rapporten anbefales det i stedet å omorganisere Produksjonsavdelingen til et statsforetak under Samferdselsdepartementet for å skille bedre mellom rollene som byggherre og utbygger, og for å sikre mest mulig like villkår mellom Produksjonsavdelingen og de private aktørene i markedet. For aktørene i anleggsmarkedet er det mest optimalt at Produksjonsavdelingen omorganiseres til et eget aksjeselskap. På den måten er næringen sikker på at konkurransevilkårene blir rettferdig. I tillegge er det denne modellen som gir størst samfunnsøkonomisk gevinst. BNL håper organiseringen av Statens vegvesen kommer opp som egen sak i Stortinget slik at det er mulig å få belyst konsekvensene av omorganiseringen på en mer grundig måte enn om saken behandles som en del av statsbudsjettet. Når det gjelder skatter og avgifter generelt viser BNL til NHOs kommentarer.
- Nøkkelord
- Import