Regjeringen går inn for at Høyblokka i regjeringskvartalet blir stående og at Y-blokka (bildet) rives. Det nye regjeringskvartalet må bygges som plusshus, krever LO. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

LO krever plusshusstandard for regjeringskvartalet

LO krever et grønnere oljefond, elektrifisering på sokkelen og en egen tiltaksplan for utslippskutt i transportsektoren. I tillegg ber organisasjonen om at det nye regjeringskvartalet bygges som plusshus.

– En mobilisering av fagbevegelsen er helt nødvendig i kampen for å hindre klimakrise. LO har en tradisjon for å ta ansvar i store og viktige saker, sier LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen til NTB.

Klimastrategien som et enstemmig LO-sekretariatet vedtok mandag, består av ti konkrete krav til politiske myndigheter. Øverst på lista står ønsket om at oljefondet selger seg ut av «svært klimaskadelig virksomhet» og investerer mer i fornybar energi.

LO ber også om at det opprettes flere prosjekter for fullskala fangst og lagring av CO2 innen 2020, at oljeinstallasjoner skal forsynes med kraft fra land «der dette er hensiktsmessig» og at det innføres et avgiftsfritak for andre generasjons biodrivstoff av skogvirke.

En egen virkemiddelplan må utarbeides slik at utslippene i transportsektoren kan kuttes kraftig innen 2020, anfører LO, som også ber om skattevridning i grønn retning og kraftig kollektivsatsing i og rundt de store byene.

Synet på klimasaken er ikke ensartet blant LOs forbund, og dokumentet påpeker da også at norsk gass i en mellomperiode kan erstatte mer klimaskadelig kull i mange land.

LO ber også om at nasjonale utslippskutt i størst mulig grad tas utenfor kvotepliktig sektor. Om lag halvparten av norske utslipp er i dag omfattet av EUs kvotesystem, som inkluderer kraftsektoren, petroleumsutvinning og industri.