Til tross for store utfordringer med eksisterende infrastruktur og ikke minst værforhold ytterst i havgapet har prosjektet gått etter planen.
- Med iherdig innsats fra våre underentreprenører og ikke minst vår egen asfaltdivisjon har vi fått til denne, i utgangspunktet umulige oppgaven. 5. juni har hele tiden vært målet da dette var datoen for oppstart av Norwegians populære sesongrute Andenes- Oslo. Vi har nådd milepælen vår gjennom god planlegging og samhandling med byggherre og brukere, her Avinor og Luftforsvarets 333 skvadron, sier en fornøyd divisjonsdirektør for anlegg, Hans Olav Storkås i Lemminkäinen Norge AS.
Oppstart
Arbeidene med å renovere Andøya lufthavn startet i slutten av august 2013. Renoveringen består i å erstatte eksisterende asfaltdekke på den snart 60 år gamle rullebanen, samt utskifting av overvannssystemet og den elektriske infrastrukturen. I tillegg er skuldrene på rullebanen også utvidet med 1m på hver side. Det er i tillegg gått med ca. 300 kummer fordelt på sandfang, trekkekummer og banelyskummer med tilhørende rørsystemer. Det er frest bort i overkant av 45.000 tonn asfalt fra den 140.000 kvadratmeter store rullebanen og tilhørende taksebaner. Prosjektet skal være sluttført i oktober 2014.
35.000 tonn asfalt
Stian Andreassen (Foto: Tomas Moss)
- Asfaltarbeidene kunne ikke starte opp før i mai på grunn av de klimatiske forholdene, dette betydde at vi fikk en meget hektisk periode for å klare å få på bindlaget. Ved at det er benyttet polymermodifisert bitumen gjør ikke utfordringen mindre. Flyplassdekker i Norge har meget høye kvalitetskrav noe som har medført at vi har flyttet eget asfaltverk til anlegget, dette for å oppnå optimale logistikkprosesser. Asfaltarbeidene vil pågå utover nå i juni og vi regner med å være ferdig med asfaltarbeidene før fellesferien. Deretter gjenstår en god del arbeid med overvannssystemet og sluttfinish. Prosjektet går etter planen, avslutter prosjektleder Stian Andreassen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- asfalt
- Lemminkäinen