Kontrakten gjelder tunnelboring med TBM (tunnelboremaskiner). Det er Nordens lengste jernbanetunnel som skal bores gjennom Ekebergåsen.
Tunnelarbeidet i Follobaneprosjektet er delt inn i to; en kontrakt for boring av tunnel med fire tunnelboremaskiner (TBM) og en for konvensjonell driving (drill & blast). Til sammen utgjør de to kontraktene arbeidet med det som blir Norges hittil lengste jernbanetunnel og den første med to atskilte tunnelløp.
I overkant av 30 selskaper eller sammenslutninger fra hele Europa og fra Asia har deltatt i prekvalifisering for tunnelarbeidene i Follobaneprosjektet. Selskaper er vurdert ut fra kapasitet, arbeidserfaring og soliditet.
Seks parter/selskaper ble valgt ut når det gjelder tunnelarbeid som skal utføres med TBM (tunnelboremaskiner). Det er disse som nå har fått tilsendt teknisk- og kommersielt tilbudsgrunnlag.
De seks partene/selskapene er:
*Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella (Spania – Italia)
*Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Gülermak – Samsung – Pizzarotti (Tyrkia – Korea – Italia)
*Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragados (Norge – Tyskland – Spania)
*Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene NCC Construction, Vinci Construction Grands Projects, og Wayss & Freytag Ingenieurbau (Norge – Frankrike – Tyskland)
*Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Obrascon Hauarte Lain, SK Engineering & Construction (Spania – Korea)
*Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)
Tilbudsfrist for tunnelkontrakten er satt til 20.10.2014 kl. 12:00 norsk tid.
Kontraktsignering er planlagt første kvartal 2015.