En sprekk på mellom 60 og 80 meter er oppdaget på E39 i Tingvoll kommune. Foto: Jan Arve Ødegård, Tidens Krav

Økt tungtrafikk førte til 60 meter veisprekk

Økt tungtrafikk som en følge av bomnedleggelse i Gjemnes kommune har ført til setningsskader på veien i nabokommunen.

Økt tungtrafikk etter at bomstasjonen på Krifast-forbindelsen i Gjemnes i Møre og Romsdal ble revet, har gjort at det er oppstått setningsskader og fare for utrasing på E39 mot Kanestraum i nabokommunen Tingvoll.

Det skriver Tidens Krav på sine nettsider.

I forbindelse med utbedringen av E39 for å gjøre veistrekningen bredere og mer oversiktlig ble en langsgående sprekk i veien oppdaget. Den er 60 til 80 meter lang, og ligger om lag en meter innenfor rekkverket. Her ligger veien på en fylling som er opptil 15 meter høy, heter det i artikkelen på TK.no.

Tung trafikkutvikling

Hensikten med utbedringen var i utgangspunktet å rydde trafikkfarlig sideterreng, sprenge bort sikthindringer, og å bruke utsprengte masser til kantforsterkning av veien. Totalt var arbeidet beregnet til å koste to til tre millioner kroner.

– Sprekken indikerer at deler av fyllingen ikke er god nok. Det er også rapportert at setningen har utviklet seg i det siste. Etter at bomstasjonen på Bergsøya ble fjernet, har tungtrafikken over Kanestraum økt merkbart, og det er fryktet at utviklingen vil akselerere. Derfor måtte vi straks gjøre noe med denne svakhetssonen, sier byggeleder Joar Tautra i Statens vegvesen til Tidens Krav.

Legger i vei

På grunn av dette skal veien nå flyttes et par meter til siden over en lengde på om lag 150 meter.

Siden denne strekningen går langs en skjæring, må atskillige kubikkmeter fjell sprenges bort for å oppnå sideveis forflytning av veibanen. Dermed får man den massen som trengs for å bygge opp fyllinga øst for skjæringen.

– Arbeidet er allerede igangsatt. Ekstrakostnaden er anslått til mellom tre og fire millioner. Samlet sett synes jeg likevel vi får mye igjen for pengene, sier Tautra.

Det er Mesta, som har driftskontrakten på E39 på denne strekningen, som står ansvarlig for utbedringsarbeidet.

Mesta har igjen leid inn det lokale selskapet Vatn maskinstasjon som underentreprenør.

Hvis mildværet holder seg, håper man å være ferdig med utbedringen til sommeren.