– Her har vi funnet et verktøy jeg forventer betydelige gevinster fra, ikke minst fordi vi klarer å koble logistikk- og vareforsyningsinformasjon med sortiments- og kategoribeslutninger, sier Asbjørn Vennebo, administrerende direktør i Optimera. (Foto: Tarjei Krogh)

Optimera i gang med Visibility Analytics fra Inventory Investment

Optimera har tatt i bruk Visibility Analytics for å kunne avdekke muligheter og å hente ut gevinster knyttet til prognostisering, innkjøp og vareforsyning gjennom forsyningskjeden.

Inventory Investment AS underrettet i dag om at Optimera har tatt i bruk Visibility Analytics for analyse og rapportering av et bredt spekter temaer knyttet til styring av vareforsyning og relaterte beslutninger helt fra leverandører og ut i butikkhyllen.

Visibility Analytics er en cloud-basert løsning som brukes av en rekke grossister og detaljister over hele verden.

– Vi har i lengre tid samarbeidet med Optimera på innkjøps- og vareforsyningsområdet. Etter hvert som Optimera har blitt en avansert aktør innen optimering av sin vareflyt, har også behovet for mer avansert, kraftfull og fleksibel analyse presset seg frem. Med sin høyt kompetente og sentraliserte vareforsyningsfunksjon, ser vi at Optimera har spesielt gode forutsetninger for å la Visibility Analytics hjelpe selskapet til å hente ut ytterligere gevinster i sin forsyningskjede, sier Sverre Rosmo, daglig leder i Inventory Investment AS.

– Visibility Analytics er en cloud-basert løsning hvor vi får muligheten til løpende å trekke på lærdommer som gjøres av verdensledende aktører hvor som helst i verden. Da vi valgte å prøve Visibility, ble vi imponert både av at systemet både var ferdig konfigurert og produserte relevante analyser og ledelsesoversikter på en mengde områder. Det neste var at vi med et håndgrep kunne lage nye analyser der og da, sier Geir Bærheim, innkjøpssjef med ansvar for vareforsyning inn til Optimeras ni logistikksentre og over 100 butikker.

– Konkurransen i byggevaremarkedet er knallhard. De fleste aktører sitter på mye informasjon, men det kan være en utfordring å sette sammen denne informasjonen slik at man klarer å utnytte mulighetene og dermed øke sin lønnsomhet, styrke sin kapitalflyt og forbedre sin konkurranseposisjon. Her har vi funnet et verktøy jeg forventer betydelige gevinster fra, ikke minst fordi vi klarer å koble logistikk- og vareforsyningsinformasjon med sortiments- og kategoribeslutninger, sier Asbjørn Vennebo, administrerende direktør i Optimera.