Forventer mer næringsvennlighet

En ny borgerlig regjering gir forventninger til mer næringsvennlighet: - Vi får trolig en regjering uten allergi mot samarbeid med privat tjenestesektor: Det er et godt utgangspunkt, sier Petter Furulund, adm dir. i NHO Service.

- Valgresultatet gir forhåpninger om mer næringsvennlig politikk. Jeg håper en ny regjering kommer raskt i gang med viktige reformer som vil bidra til en mer robust og bærekraftig velferdsstat, sier Furulund.

NHO Service har følgende forventninger:
1. Konkurranse på like vilkår Likebehandling mellom delene av privat sektor (frivillig og ideell så vel som næringsliv) er viktig for å fremme rettferdig konkurranse i et voksende tjenestemarked. Statlige enheter og helseforetakene må i dag betale moms på tjenester de kjøper. De har dermed et økonomisk motiv for å utføre tjenester med egne ansatte fremfor å kjøpe tjenester fra private leverandører. Private tjenesteleverandører må først kompensere for 25 % moms før de kan konkurrere på like vilkår. Denne konkurranseulempen for private tjenesteleverandører er en effektiv barriere mot modernisering av offentlig sektor og effektivisering gjennom bruk av de beste tjenesteleverandørene.

NHO Service mener:
• Det må innføres en nettobudsjetteringsordning slik at statlige enheter og helseforetakene ikke belastes merverdiavgift i sine regnskaper.

2. Fleksibilitet og trygghet i arbeidslivet Bemanningsbransjen er en etablert og sentral del av et velfungerende arbeidsliv som spiller en viktig rolle for å møte næringslivets behov og arbeidstakeres ønsker om fleksibilitet i arbeidsmarkedet. Implementeringen av vikarbyrådirektivet i norsk rett gir større trygghet for arbeidstakere, det sikrer anstendige lønninger i Norge og det bidrar til å presse useriøse aktører ut av markedet for bemanningstjenester. Sentralt for vikarbyrådirektivet er prinsippet om likebehandling som skal sikre akseptable lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i bemanningsbransjen. Det er opp til arbeidslivets parter å inngå tariffavtaler. Respekten for inngåtte tariffavtaler tilsier at likebehandlingsprinsippet kun kommer til anvendelse hvor akseptable lønns og arbeidsvilkår ikke er regulert på annen måte ved tariffavtale eller ved allmenngjort Tariffavtale. Der det finnes tariffavtaler mellom partene blir likebehandlingsprinsippet følgelig overflødig.

NHO Service mener:
• Vikarbyrådirektivet bør implementeres i tråd med intensjonen i likebehandlingsprinsippet slik at likebehandling skal skje der annet ikke følger av inngåtte tariffavtaler mellom arbeidslivets parter.
• Lovfesting av Artikkel 4 i vikarbyrådirektivet som krever en rimelig begrunnelse for restriksjoner på bemanningsbransjen i lov og tariffavtaler.
• Bemanningsbransjen må i større grad anerkjennes som en ressurs for å begrense arbeidsledighet.
• En ny regjering bør gi incentiver som kobler bransjen tydeligere opp mot offentlige arbeidsmarkedstjenester.

3. Samarbeid for sikkerhet Sikkerhetsbransjens bidrag til et tryggere samfunn er vel dokumentert. Det er et godt samarbeid mellom sikkerhetsbransjen og politiet. For å fremme målet om økt samfunnssikkerhet bør alle kompetente ressurser spille på lag.

NHO Service mener:
• Sikkerhetsbransjen bør inkluderes i nasjonale beredskapsplaner
• Sikkerhetsselskaper bør kunne foreta transport av arrestanter for å frigjøre politiressurser til viktigere oppdrag som ikke kan utføres av andre.

4. Bekjempelse av svart arbeid Med unntak av Norge har alle nordiske land innført skattefradrag på utgifter til vanlige oppgaver i hjemme, som rengjøring, barnepass, hagearbeid, og vedlikehold. Våre nordiske naboer har gode erfaringer med denne type skattefradrag som bidrar til å oppnå flere mål samtidig: forhindre svart arbeid og reell sosial dumping, fremme nyetableringer i næringslivet. Erfaringene fra Sverige viser også at det primært er eldre over 67 år og barnefamilier med gjennomsnittlige inntekter som benytter seg av dette fradraget til å kjøpe seg hjelp i hjemmet.

NHO Service mener:
• Det bør innføres et skattefradrag for tjenester knyttet til hjemmet som renhold, omsorg og serviceoppdrag.

5. Valgfrihet, nytenkning og kvalitet i eldreomsorgen For å utvikle eldreomsorgen og sikre god kvalitet og verdier som valgfrihet og mangfold, mener NHO Service at det bør samarbeides tettere med private tjenestetilbydere – både ideell sektor og øvrige private tjenesteprodusenter.

NHO Service mener:
• Det bør innføres et nasjonalt system for måling og offentliggjøring av kvalitet i eldreomsorgen.
• Det bør gjennomføres en valgfrihetsreform - som gjennom lovfesting (inspirert av tilsvarende lovgivning i våre naboland) sikrer borgernes rett til å velge mellom ulike leverandører av tjenester knyttet til helse og omsorg.
• En ny regjering bør fremme et mangfold av tjenestetilbydere ved å sikre likebehandling av private tjenestetilbydere (ideelle og øvrige private tjenestetilbydere) i konkurranser om å utføre tjenester på vegne av felleskapet.
• En ny regjering må bidra til økt bruk av konkurranse som virkemiddel for å fremme innovasjon, kvalitet og effektiv ressursutnyttelse i helse – og omsorgssektoren.

6. Barn og unge Økningen i antall barn som har fått hjelp av barnevernet har vært på over 50 prosent de siste ti årene. Rundt tre prosent av alle barn i landet mottar i dag hjelp fra barnevernet. Det er behov for å styrke barnevernstilbudet etter åtte år med en politikk som systematisk har svekket private barnevernstiltak. Private barnevernstiltak står for over halvparten av det totale barnevernstilbudet. NHO Service mener at hensynet til barna må gå foran ideologi.

NHO Service mener:
• Det må sikres gode og forutsigbare rammevilkår, herunder likebehandling, for alle kompetente tilbydere av barnevernstiltak uavhengig av driftsform.

7. Fra utenforskap til aktivitet og jobb Altfor mange i yrkesaktiv alder står utenfor arbeidslivet som følge av problemer knyttet til helse og sosiale forhold. NHO Service vil redusere utenforskapet ved å stille krav om aktivitet samtidig som personer som står utenfor raskt skal få tilbud om arbeidsrettede tiltak.

NHO Service mener:
• Det må sørges for at unge som trenger hjelp får tilbud om arbeidsrettede tiltak raskt. Det skal stilles aktivitetskrav etter den enkeltes forutsetninger.
• arbeidsgivers risiko bør reduseres ved at det gis økt mulighet for midlertidige ansettelser, og tett oppfølging av arbeidssøkere og arbeidsgivere fra et kompetent attføringsapparat. NHOs strategi Ringer i Vannet er et godt eksempel på inkluderingen tilpasset næringslivets behov.
• Det bør settes av flere tiltaksplasser for personer med nedsatt arbeidsevne.
• Det må gjennomføres en forenkling av tiltaksstrukturen slik at ventetider kan reduseres eller fjernes.
• Det må stilles klare resultatkrav til attføringsleverandørene. En reell tilknytning til arbeidslivet skal være målet.
• Produsenter av attføringstjenester må gis rammevilkår som gjør det mulig å opprettholde høy kvalitet i arbeidet. • Det må ryddes opp i regelverket slik at støtteordninger og tilretteleggingsmuligheter blir bedre tilgjengelige og forståelige for bedriftene når de tar sjansen på å ta inn kandidater i sine bedrifter.