Tunnelbranner kan bli et inferno

For mange er selve skrekken å havne i en tunnel hvor det brenner. Rømningsveiene er få, og når den kvelende, giftige røyken fyller tunnelrommet, har man ikke lang tid på seg før det kan skje noe fatalt. Denne gang skjedde en tunnelbrann i en ny, moderne fjelltunnel. Det reddet mange liv.

- Tunnelen ble undersøkt i natt, og det ble ikke meldt om skader i konstruksjonen. Dermed er det greit å åpne for trafikk i dag, sier avdelingsdirektør Eva Solvi ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til adressa.no.

Hun forteller at det vil bli gjennomført en del nattarbeid i tunnelen fremover.

- Det er en del utstyr i tunnelen, skap, skilt, lys og lignende som er ødelagt, men det elektriske anlegget fungerer helt greit. Vi har hatt en elektriker inne som har undersøkt anlegget, sier hun til avisen.

Denne tunnelen er en del av OPS-prosjektet som Skanska overleverte i 2005. Vi vet at det ble lagt ned mye arbeid for å gjøre tunnelene så sikre som mulig. Skadene i selve tunnelen er små.

På denne veien er det også omkjøringsmuligheter ved at man kan kjøre de farlige Børsasvingene. Der har det vært mange dødsulykker opp gjennom årene, og det var for å eliminere disse ulykkene at det nye OPS-prosjektetr ble bygget.

Nå har vi hatt flere alvorlige branner i fjelltunneler. Dette er tunneler som har ulik standard. Det kan nå være nyttig å foreta en grundig undersøkelse hvor man også sammenligner de ulike hendelsene. Kanskje kan man lære litt av dette.

Ellers er selve marerittet røyken. Det haster med å finne løsninger på hvordan dette problemet kan løses. Noen har foreslått sprinkleanlegg. Det vil fungere om sommeren, men om vinteren kan jo vannet fryse – og da er man like langt.

Ellers er dette med rømningsveier viktig. I den tunnelen som ble åstedet for den siste brannen synes som om at alt sikkerhetsutstyret har virket. Tunnelen ble automatisk stengt da røyksensorene ble utløst. Samtidig ble nødetatene varslet.

Spørsmålet nå er hvor lang tid det tar før vi får en virkelig katastrofe.

Vi vet ikke årsaken til denne siste ulykken. Men vi registrerer at en ny utenlandsk trailer er involvert. Vi vet at det har vært stilt spørsmål til den tekniske standarden til utenlandske vogntog. Men for alt det vi vet kan det utenlandske vogntoget som nå var involvert i ulykken være helt uten skyld i denne saken.