Når det gjelder offentlige skjemaer som man må gjennom på alltin.no, er jeg storligen forundret over at det går an å gjøre ting så uendelig vanskelig. Det må da være mulig å teste disse skjemaene på vanlige folk før de legges ut til alminnelig bruk. Da kunne ”skjemakonstruktørene” sikker kunne rydde opp i jungelen. Mitt inntrykk er at vanlige folk faller av lasset tidlig i prosessen. Da blir det til at man blåser i hele ordningen.
Vi skjønner at man selvsagt må tenke på sikkerhet – og vi skjønner at man selvsagt må ha formelle og riktige måter å gjøre det på når offentlige penger skal gis som tilskudd til et formål. Men de ansvarlige både i Enova og andre steder må da sørge for at de vanlige brukerne forstår hvordan man skal komme seg gjennom de elektroniske skjemaene.
Ellers burde man selvsagt fått svar på minuttet om man søker om midler til en ennergirådgiver. Ved å svare på enkle spørsmål ville man få svar på om det er grunnlag for å gi støtte eller ikke. At man skal vente i dager og uker før man får et tilskuddsbrev som er saksbehandlet av rådgivere, burde være unødvendig.
Bare det å kunne gi de nødvendige fullmakter til en godkjent energirådgiver er ingen enkelt sak i Enova-modulen som gjelder energimerkesystemet (EMS).
Kjære Enova - dette må da gjøres på en mer smidig måte.
- Nøkkelord
- Leder