Skandale-kontrakten er sagt opp

I dag hevet Fellesprosjektet skandalekontrakten med Alpine Bau. Vi har fått utrolig mange henvendelser etter oppslagene om entreprenørselskapet Alpine Bau som onsdag 19. juni gikk til skifteretten i Østerrike. Selskapet har den ene av tre store grunnarbeidsentrepriser på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Nå er kontrakten sagt opp.

Sammenbruddet i Alpine Bau rammer mange – ikke minst de mange leverandører og underentreprenører man har. Selvsagt rammer det også alle de ansatte i selskapet.

Kontrakten med Alpine Bau, som ble inngått i mai 2012, har en verdi på 1,3 milliarder kroner eks. mva. Den omfatter bl.a. bygging av 6,3 km med firefelts motorveg og 5,2 km med dobbeltspor på strekningen mellom Langset og Brøhaug. Selskapet har også andre kontrakter med Statens vegvesen.

Entreprisen inngår i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, hvor Jernbaneverket og Statens vegvesen samarbeider om bygging av dobeltspor (17 km) og firefelts motorvei (22 km) i felles trasé langs Mjøsa. E6 er planlagt ferdig mot slutten av 2014, dobbeltsporet ett år senere, heter det på prosjektets hjemmeside.

- Vi har vært kjent med at Alpine har hatt økonomiske problemer det siste halve året. Melding om at selskapet måtte gå til skifteretten kom likevel overraskende, fordi vi hadde håp om at redningspakken Alpine forhandlet fram med kreditorene og det spanske eierselskapet i mars, skulle bære firmaet gjennom vanskelighetene, sier Taale Stensbye.

- Jeg vil uttrykke sympati med alle som nå står i fare for å miste jobben på grunn av det som har skjedd. Blant annet har Alpine mange norske leverandører og underentreprenører som nå risikerer økonomiske tap. Rundt 70 maskiner og anleggsarbeidere fra norske firmaer var i arbeid for Alpine da gikk til skifteretten, opplyser han.

Nå anbefaler vi nok en gang både Statens vegvesen og Jernbaneverket om å gå grundig gjennom alle kontrakter man har med utenlandske entreprenører. Vi har sett på regnskapene til mange av disse aktørene, og det er tildels sjokkerende lesning. Det er utrolig at statlige byggherrer ikke har fått dette med seg. Saken er så alvorlig at vi må kreve at dette granskes nærmere. Det er fare for at man kan pådra seg betydelige tap dersom man ikke tar dette alvorlig.

Vi vil spesielt anmode byggherrene om å se på kontantstrømmen i selskapene. Vi er redd for at noen da vil få seg en alvorlig overraskelse.

Samferdelsesminister Marit Arnstad har det øverste ansvaret for denne fadesen. Dette som har skjedd er etter vår mening grenseløst naivt.

Nå krever vi en ny politikk. Vi må stole på egne krefter.

PS. Ellers forventer vi nå at det kommer en strøm av henvendelser til NAV på Jessheim fra utenlandske arbeidstakere. Dette betyr også betydelige kostnader for den norske staten.

Og nok engang krever vi at man undersøker alle påstander om sosial dumping.