Optimera inn i kjøkkenkampen

Montér har utpekt HTH, Sigdal og Norema som hovedkonkurrenter når byggevarekjeden skal ta en større andel av prosjektmarkedet innenfor kjøkken, bad og garderobe.

Et av grepene byggevarekjeden gjør, er å satse med kun ett merke, den familieeide danske produsenten Aubo.

Byggevaredistributøren Optimera har gjort kjøkken, bad og garderobe til satsingsområde. Overfor entreprenørene i prosjektmarkedet har selskapet per mai i år solgt mer kjøkken, bad og garderobe enn i hele 2012. I Region øst er salget doblet.

– Entreprenørene kjenner oss allerede godt i prosjektmarkedet, og er tjent med å begrense antall leverandører for å oppnå høy effektivitet og lønnsomhet. Dette gjelder ikke minst med tanke på logistikken til og på byggeplass. Vi leverer byggevarer og kjøkken i en integrert logistikkjede, helt frem til monteringsstedet inne i bygningen. På dette området har vi et betydelig konkurransefortrinn sammenlignet med rene kjøkkenaktører, kommenterer salgsdirektør Jan Rostad i Optimera.

Produktkategorien appellerer til designbevisste kunder hvor smarte løsninger, kvalitet og utvalg står sentralt. Optimera har valgt å satse fullt og helt på utvalget fra den danske familiebedriften Aubo som markedsfører seg som en aktør som produserer med høy kvalitet, kan ta store volumer, følger godt med på trender som presenteres blant annet i Milano samt er sterke i prosjektmarkedet. Selv mener Aubo å konkurrere design-, utvalgs- og kvalitetsmessig med mer kjente merkevarer på markedet.

Optimera har bygd opp studioer i 20 byggevarehus, inkludert 12 kompetansesentre spesielt rettet inn mot proff-markedet. Hit kan både ingeniører, arkitekter, byggherrer og entreprenører komme og få inspirasjon og hjelp til å spesifisere.

– Med kjøkken-studioene henvender vi oss naturligvis også til forbrukerne, både de som vil gjøre tilvalg til den nye leiligheten, og de som pusser opp. Igjen er det en betydelig konkurransefaktor at kundene får alt av byggevarer og rådgivning på et og samme sted. Når du bygger kjøkken, bad og garderobe, så skal du ofte også se på dører, vinduer, listverk og maling samtidig. Å gjøre alt på ett sted er enkelt, lønnsomt og behagelig, fremholder Rostad.

Montér er Optimeras kjedekonsept for gjør-det-selv-markedet, byggmestere og håndverkere. Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 95 utsalgssteder, 2000 ansatte og nærmere 7 milliarder i omsetning.