Begge selskap mener det er viktigere å holde dagens bane i god stand enn å bygge nytt.
Da Nasjonal transportplan ble lagt fram i forrige uke kom det fram at regjeringen vil bruke mer penger på jernbane de neste ti årene.
– Det uroer meg at tilskuddet i de fire første årene ligger 1,3 milliarder kroner under det Jernbaneverket har pekt på som behovet. Dermed blir det mindre vedlikehold i den perioden enn det Jernbaneverket mener er nødvendig, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB til NRK.
Han ber regjeringen prioritere vedlikeholdet fremfor nye dobbeltspor og tunneler.
– Vedlikehold og investering blir av og til satt opp mot hverandre. Jeg føler at vedlikeholdet må få forrang. Hvis vi ikke har en bane som er i stand, blir det forsinkelser og innstillinger, sier Isaksen.
Jernbanedirektør Elisabeth Enger vil også prioritere vedlikehold av dagens bane enda høyere.
Selv om den store økningen til drift og vedlikehold skissert i Nasjonal transportplan kommer først etter neste stortingsperiode, lover statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) i Samferdselsdepartementet at det skal bli 30 prosent færre timer med forsinkelser.
– Det viktige er å få en moderne jernbane raskt. Da er vi avhengig av både å investere og drive enda mer med drift og vedlikehold, sier han.
- Nøkkelord
- Anlegg