Totalt sprakk det norske riksveibudsjettet med 409 millioner kroner i 2012. Hovedårsaken var legging av nytt veidekke til 320 millioner, skriver samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) i et brev til riksrevisor Jørgen Kosmo.
Ifølge Aftenposten ble pengene hentet fra en rekke andre prosjekter, som gang- og sykkelveier og tiltak rettet mot trafikksikkerhet, miljø- og service og kollektivtrafikk. Statens vegvesen hadde 307 millioner kroner i ubrukte penger på dette området, noe som skyldes forsinkelser og utsettelser. Mange av disse forsinkelsene skyldes faktisk innsigelser.
Rammene for utbygging og vedlikehold av veier har i årevis vært altfor lave – ja, bevilgningene har vært altfor lave i all tid. Det gjør at etterslepet blir stadig større.
Stortingets detaljstyring er en hemsko – og når vi i tillegg vet hvordan fylkesmenn og andre myndigheter forsinker og fordyrer nærmest ett hvert tiltak, er det ikke enkelt for vegvesenet å oppfylle alle ønsker.
Bevilgningene til samferdsel må høynes vesentlig om det skal monne.Vegvesenet har fortsatt mange hull å fylle. Det gjelder både asfalthull og andre hull.
- Nøkkelord
- Leder