Det siste betyr blant annet at det skal gå tog hver time mellom København, via Odense på Fyn og til Aarhus og Aalborg på Jylland. Dette er Danmarks mest trafikkerte jernbanestrekninger, og mesteparten trafikkeres i dag av dieseldrevne tog.
Miljø
Disse togene er forurensende og regnes som skadelige for miljøet. Miljøhensyn er en viktig årsak til at regjeringen i København nå trapper opp jernbanesatsingen med det såkalte togfondet som statsminister Helle Thorning-Schmidt presenterte fredag.
– Dette vil redusere våre utslipp av CO2, og det er fremtiden på jernbaneområdet, sa Thorning-Schmidt.
Pengene til satsingen skal hentes fra økt beskatning av oljevirksomheten i dansk sektor av Nordsjøen.
Overrasket
Danmarks største opposisjonsparti, sentrumspartiet Venstre, ble tilsynelatende tatt på senga av Thorning-Schmidts utspill.
– Jeg kjenner ikke til denne planen, men det er bra at det blir investert i infrastruktur, sier Venstres samferdselspolitiske talsmann Kristian Pihl Lorentzen.
Utspillet kan være godt nytt for ansatte i det danske statsbaneselskapet DSB, som har slitt med upålitelige dieseltog og dårlig omdømme. I februar varslet DSB oppsigelse av rundt 300 ansatte som ledd i et program for innsparing av rundt én milliard danske kroner. (©