Friske fraspark på Luftfartskonferansen i Bodø

Det manglet ikke friske fraspark da SAS, Norwegian og Ryanair la fram sine visjoner og spådommer for framtidens luftfart under Luftfartstilsynets årlige konferanse i Bodø.

Mens SAS ennå har tro på nettverkselskapenes framtid og at det er et marked for å tilby forretningsreisende det lille ekstra, står Norwegian og Ryanair fast på at framtiden til europeisk luftfart tilhører lavprisselskapene med sine punkt til punkt-reiser.

Men alle tre selskapene syntes å være enige om én ting: At luftfartsavgiftene på Avinors lufthavner gjør det vanskelig å drive butikk i Norge. Salgs- og markedsdirektøren i SAS, Eivind Roald, hevdet at Oslo Lufthavn Gardermoen har de høyeste luftfartsavgiftene i Skandinavia. Men Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen mener dette er en påstand han ikke kjenner seg igjen i.

- Bare Helsinki slår oss
- SAS bruker én av flere avgifter for å illustrere det de mener er et høyt avgiftsnivå, men totalt sett er det bare Helsinki av de skandinaviske hovedflyplassene som tilbyr bedre betingelser på avgiftssiden. Oslo lufthavn liggere lavere enn både Stockholm og København, sier Falk-Petersen.

Han understreker at luftfartsavgiftene, som fastsettes av Samferdselsdepartementet, faktisk har gått ned med 2-300 millioner kroner i året de siste to årene.

- Privatiser lufthavnene
Ryanairs profilerte leder, Michael O’Leary gikk lenger enn SAS, og mente avgiftene måtte bringes ned mot null, samtidig som lufthavnene måtte privatiseres. Om det skjer, skulle eksempelvis Ryanair bringe Bodø-væringene til Barcelona for 79 kroner. Hva skulle så lufthavnene leve av? Kommersielle inntekter fra salg og parkering på lufthavnene, ifølge O’Leary.

Les mer hos Avinor