Byggma gjør salgsendringer

Som et ledd i å styrke salgsressursene i Byggma-konsernet er det foretatt flere endringer.

Det er fem nye personer i Byggmas salgsledelse. De nye lederne innen salg i Byggma er Kristian Mikalsen, Harald Hårvik, Gunleif Tønnesen, Joe Svendsen, John Sæten og Torunn Mangseth.

- Endringene medfører at alle merkevarer i Byggma har en ansvarlig leder for salget. Samtlige i den nye salgsledelsen rapporterer direkte til konsernsjef. Vi håper at denne endringen styrker beslutningsprosessene i konsernet, skriver selskapet i en pressemelding.

- Jeg synes det er veldig hyggelig at alle de nye personene i salgsledelsen er rekruttert internt. Jeg håper at dette er en synlig bekreftelse på at mennesker som satser på selskapet, også gis tillit og utviklingsmuligheter, sier konsernsjef Geir Drangsland.

Gunleif Tønnesen kommer fra stillingen som Regionssjef Sør/vest i Byggma. Stillingen innebærer også totalansvaret for det samlede salget til Uldal-selskapene i Byggma. Han vil også være leder for Uldal kundesenter. Uldal er også i ferd med å styrke salget med egne vindusselgere. Disse vil også rapportere til Gunleif Tønnesen. Han vil også ha ansvar for utvalgte kjeder.

Harald Hårvik kommer fra stillingen som Regionssjef Nord i Byggma. Stillingen innebærer totalansvar for Huntonit salg i Norge. Harald vil også ha ansvar for distriktssjefer fra Rogaland til Finnmark. Harald vil ha ansvar for produktutvikling i Huntonit og produktsjef funksjonen rapporterer direkte til ham. Han vil også ha ansvar for utvalgte kjeder.

Kristian Mikalsen kommer fra stillingen Regionssjef Øst iByggma. Som et ledd i den generelle styrkingen inngår Kristian i den nye salgsledelsen. Kristian vil også få et utvidet ansvar i forbindelse med endringene. Han vil få et større geografisk distrikt som omfatter hele Sør- og Østlandet. Alle distriktssjefer i dette område rapporterer til ham. Han vil også ha ansvar for utvalgte kjeder.

Torunn Mangseth fortsetter i sin stilling som marketingsjef i Byggma. Marketing ansees som en svært viktig funksjon i konsernet og Torunn inngår i den nye salgsledelsen.

Joe Svendsen fortsetter i sin rolle som leder for Masonite salg i Norden. I-bjelke satsingen er viktig for Byggma og Joe inngår i den nye salgsledelsen. Salgssjef I-bjelker i Norge og markedssjef Sverige samt kundesentrene I-bjelker i begge land rapporterer direkte til Joe. Joe er også ansvarlig for PU arbeidet i Masonite.

John Sæten kommer fra stillingen som salgssjef for huskjeder og husprodusenter i Norge. Ansvarsområdet utvides nå til å også omfatte entreprenører slik at John nå har ansvar som Salgssjef Boligprodusenter og inngår i den nye salgsledelsen. John har avtaleansvar for huskjeder og husprodusenter, mens den daglige drift med de enkelte kunder i distriktene skjer i samhandling med den enkelte distriktssjef.

Per Jåtog kommer fra stillingen som konserndirektør Salg / Marked i Byggma. I den nye salgsledelsen vil Per ha totalansvar for Fibo-Trespo salg i Norge og i England. Per vil også ha ansvar for kundesenter Huntonit og Fibo-Trespo, samt for produktutvikling i Fibo-Trespo. Produktsjef funksjonen vil også rapportere til ham. Per vil også delta i utvalgte kjedeforhandlinger.

Oddvar Grønsberg fortsetter i stillingen som salgsdirektør Forestia. Han har det samlede totalansvar for salget i Forestia. Kundesenteret rapporterer direkte til Oddvar. Han har også ansvar for produktutvikling i Forestia og produktsjef funksjonen vil også rapportere til ham. Oddvar har også ansvar for utvalgte kjeder.

Halvor C. Olson fortsetter i sin stilling som salgsdirektør eksport i Byggma. Han overtar ansvar for salgsorganisasjonen i Finland. Salgsapparatet i Sverige rapporterer direkte til Halvor. Med unntak av England har Halvor ansvar for alt salg utenfor Norge.

- Jeg føler de organisatoriske endringer som er gjort i Byggmas salgsledelse styrker selskapet, sier konsernsjef Geir Drangsland. - Et viktig ledd i vår strategiplan er å ha et sterkt salgsapparat. Jeg mener endringene som er gjennomført er et steg i riktig retning. Jeg ønsker alle lykke til med nye utfordringer i konsernet.