Anleggsarbeidet i gang på E6 Hage

Det skal bygges gang- og sykkelveg, og ny E6 Hage - Gylland i Sør-Trøndelag med fysisk midtdeler i en strekning på 2,3 km.

- Vi ser fram til å få en mer trafikksikker veg. Dette er den eneste strekningen mellom Trondheim og Støren uten egen gang- og sykkelveg, sier byggeleder Idar Lillebo til vegvesen.no.

- I nordenden på anlegget, ved Gyldøyen, pågår sprengning. Det er i alt 9000 m3 fjell som skal sprenges bort og skal brukes til vegfylling. Mye steinmasser ble lagt ut allerede i fjor vinter. Disse massene kom fra anlegget ved Nåverdalsbrua på rv. 3 på Innset. Parallelt pågår støping av undergang under E6 for å gi god tilkomst til elva og dyrkajorda, sier Lillebo.

Dette er planene framover:

• I første fase bygges gang- og sykkelvegen, som også skal fungere som lokalveg
• Trafikkomlegging i mars/april hvor E6-trafikken midlertidig skal gå på gang- og sykkelvegen
• Vegarbeid på ny E6 trase. Den blir 12,5 meter bred med midtdeler
• Trafikkåpning på ny E6 oktober 2013
• Erosjonssikring med fylling langs Gaula fra november 2013 og utover vinteren
• Støyskjermer, støyvoller, pussing av sideterreng og grøntarbeider på våren 2014
• Offisiell åpning før sommer 2014

Brødrene Bjerkli er hovedentrepenør

Det er 15 personer i arbeid på anlegget inklusive underentreprenører. Brødrene Bjerkli er hovedentrepenør og kontraktssummen er på 42 mill. Anton Letnes er underentreprenør på sprengning og Børset og Bjerkset Entreprenør på støping av undergang under E6.

Del av framtidig E6-utbygging

- Denne vegstrekningen inngår i utbedringen av E6 fra Skjerdingstad i Melhus til Ulsberg i Rennebu i kommende transportplanperiode 2014-2023. Det er planlagt bygging av firefelts E6 sørover til Røskaft, 2 km sør for Horg kirke. Fire felt videre sørover er ikke med i denne planperioden og blir bestemt senere, sier sjefingeniør Jon Arne Klemetsaune i strategiseksjonen i Statens vegvesen.