— Vi ønsker at både offentlige og private aktører kan vektlegge miljø sterkere i anbud og kontrakter, siden vi nå vet at det er mulig å kreve fossilfrie leveranser til bygg og anlegg, sier Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge.

— Vi ønsker at både offentlige og private aktører kan vektlegge miljø sterkere i anbud og kontrakter, siden vi nå vet at det er mulig å kreve fossilfrie leveranser til bygg og anlegg, sier Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge.

Ahlsell vil gjøre store kutt i transportutslipp

I løpet av 2023 skal Ahlsell Norge kutte tilnærmet alle klimagassutslipp knyttet til varetransport ut til kunder.

I en pressemelding peker de på at 70 prosent av utslippskuttene skjer allerede i år.

— Vi kan oppnå så store kutt allerede i 2021 ved å erstatte dagens dieselbruk med elektrisk fremdrift og fossilfritt biodrivstoff (HVO). Deretter går vi gradvis over til biogass og mer elektrisk fremdrift, slik at vi til slutt blir tilnærmet utslippsfri. Omleggingen av transportkjeden medfører en stor investering for Ahlsell, forteller Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge, i meldingen.

Med denne satsingen på utslippskutt håper Ahlsell å senke miljøavtrykket samtidig som kundenes konkurransekraft på bærekraftkriterier øker.

— Vi ønsker at både offentlige og private aktører kan vektlegge miljø sterkere i anbud og kontrakter, siden vi nå vet at det er mulig å kreve fossilfrie leveranser til bygg og anlegg. At selskaper som Ahlsell går i front kan blant annet føre til en raskere utbygging av el-lading og fylling av biogass for tungtransport, mer kapasitet på tog, og en enda mer aktiv miljøpolitikk innenfor transport. Da kan vi virkelig bevege oss i retning av å ha en bedre samvittighet overfor neste generasjon, sier Flengsrud.

Etter det første kuttet i 2021, vil Ahlsell i løpet av 2022 redusere utslippene med ytterligere 20 prosent. Dette gjøres ved å fase inn enda mer biogass på langtransport. Om to år ser Ahlsell Norge for seg å gjøre de siste implementeringene som skal til for å kutte tilnærmet alt utslipp fra egen transportvirksomhet ut til kundene ved full overgang til biogass og elektrisitet.