Svensk hage-oppkjøp

Svenske Hasselfors Garden kjøper opp to norske hageselskap. 

Hasselfors Garden, som er velkjent for sine hageprodukter (jord, gjødsel, dekorasjonsprodukter m.m.) oppnår gjennom oppkjøpene av Andøytorv AS og Grei Vegar Fabrikker AS en ledende posisjon på det nordiske hagemarkedet.

- Oppkjøpet er et viktig steg i bedriftens ekspansjonsstrategi og gir oss en sterk posisjon på det nordiske markedet. Med oppkjøpet av disse strategisk plasserte fabrikker kommer vi til å kunne tilby det norske markedet våre kvalitetsprodukter under varemerket Hasselfors Garden, sier Marcus Cederberg, avdelingssjef.

- En forutsetning for at man skal nå framgang på markedet for jord er at produktene produseres i nærheten av kunden. En kort og intensiv sesong krever god leveringsdyktighet. Tunge jordprodukters konkurransekraft er sterkt relatert til de rette logistikk-løsninger. De fabrikker som inngår i oppkjøpet dekker Norge fra sør og nord, og gjør oss dermed til en sterk leverandør”, fortsetter Marcus Cederberg.

- Vi er svært fornøyd med at Hasselfors og Vapo, som Europas største og mest erfarne leverandør av torv etc. har valgt å gå inn som eier av Andøytorv AS. Gjennom dette er det lagt til rette for videre utvikling av bedriften, sier Odd Roger Enoksen, i det familien Enoksen overlater virksomheten til Vapo. Selger av Grei Vegar Fabrikker AS, Arne Nordviste, mener også at tidspunktet er det rette for å la en ressurssterk virksomhet overta. - Fabrikken vil nå få oppleve en sterk satsing og utvikling som de ansatte vil ha stor glede av, sier han i en kommentar.

Varemerket Hasselfors Garden tilbys allerede i dag til hagemarkedet i Norge og oppkjøpet av fabrikkene kommer til å innebære at bedriftens posisjon forsterkes ytterligere. Den konkrete driften i Norge kommer til å igangsettes for alvor rundt årsskiftet. Utgangspunktet er å kunne tilby kundene et bredt produktsortiment under et sterkt varemerke.

- Hasselfors Garden besitter stor bransjespesifik ekspertise. Dette, i kombinasjon med geografisk godt plasserte og fleksible fabrikker, gjør at vi kan tilby skreddersydde løsninger også for kundenes egne varemerker (private labeling). Men selvsagt kommer vi til å prioritere produksjon av produkter for varemerket Hasselfors Garden, avslutter Marcus Cederberg.