Bygg.no - Forbruker

Meny
Hva leter du etter?
  • Byggeindustrien
  • Hage
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Menn bør ikke få lappen før de er 23

Publisert: 02.09.2010 06:25. Sist endret: 27.11.2013 19:12.

Unge menn har umodne hjerner og strengt tatt bør ikke unge menn få lappen før de er minst 23, sier forsker.

 

  • Stor økning i antall nabokrangler

  • Frostskader for 200 millioner kroner på ti dager

  • Hytteeierne vant koronasak – staten anker dommen

  • Sintef oppdaterer terrasse-anbefalinger

Siste nyheter

  • Stor økning i antall nabokrangler
  • Frostskader for 200 millioner kroner på ti dager
  • Hytteeierne vant koronasak – staten anker dommen
  • Sintef oppdaterer terrasse-anbefalinger
  • Strandsoneunntak innvilges over en lav sko
  • Astrup vil gjøre det enklere å endre bygg og boliger - slik blir de nye reglene
  • Hyttemarkedet har fått et løft i korona-tiden
  • Kjempebøter til private som pusset opp svart
  • Oppsving i hyttesalget
  • Ny spesifikasjon: Varmtvannsbehovet avhenger av folk - ikke areal
Gå til arkiv

Tips oss

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Sist kommenterte

  • OBOS tilbyr boligbytte

    Jeg prøvde å benytte meg av denne ordningen, ihvertfall få en vurdering av egen bolig og tilbud/forslag til ny bolig i min prisklasse, men f…

    — thomashenden
  • Be håndverkeren om papir på arbeidet

    Dette vil vel også gjelde fundamenteringen av bygget, dette er vanskelig og besiktige visuelt ved en takst, her syndes det utrolig mye mot k…

    — Vegard Grina
  • Varmepumper fører til at hus brenner ned

    Varmepumper fortsetter å pumpe oksygen inn i rommet? Dette kan da umulig stemme. Varmepumpene henter vel ikke uteluft og blåser inn i bygget…

    — rasjonell
  • Gjør soverommet til et «hotellrom»

    Hvis du skal pusse opp soverommet i "hotellstil " så tenk først og fremst på kvalitet. Lydisoler veggene mellom stue og soverom med f.eks. t…

    — Norgips Norge AS
facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

– Unge menn er ikke bare uerfarne sjåfører, men også umodne mennesker, sier seniorforsker Dagfinn Moe til Bergens Tidende.

Moe er seniorforsker ved avdeling for transportsikkerhet på SINTEF, og har de siste årene sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Konklusjonen er at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over konsekvenser.

– Det er frontallappene i hjernen som styrer disse vurderingene, og de er ikke modnet før i 25-årsalderen, sier Moe.

– Ungdom tar risikable valg på mange arenaer. Forskjellen er at i trafikken kan det gå veldig galt, sier forskeren, som selv jobbet som trafikklærer i studietiden.

Funnene stemmer godt overens med det landets trafikklærere møter på jobben, forteller Tor Inge Soma.

– Det er forskjell på gutter og jenter, det har vi sett lenge. Guttene er lite modne. Med jentene er det motsatt, sier Soma, som er leder i Autoriserte trafikkskolers landsforbund.

Dagfinn Moe har flere ganger foreslått å øke aldersgrensen på førerkort til minst 23 år for menn, men tror ikke forslaget er populært blant politikerne. (©NTB)

Nøkkelord:

Transport / Bil, Forbruker
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

 

Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo
– entreprenør avviser

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen