Bensinsalg ned og dieselsalg opp

Salget av bildrivstoff i form av bensin og diesel økte i fjor med 0,6 prosent. Kraftig økning i bensinprisen fra 2011 til 2012 kan ha bidratt til nedgang i bensinsalg og økt dieselsalg.

Salg av autodiesel og bilbensin sto for 52,3 prosent av det totale salget av petroleumsprodukter i fjor. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at salget av autodiesel økte med 3,7 prosent fra 2011, og endte med totalt salgsvolum på 3,6 milliarder liter i fjor. Salg av bilbensin endte på 1,4 milliarder liter, en reduksjon på 6,5 prosent fra året før.

Bilbensin og autodiesel står for henholdsvis 38 og 14,6 prosent av det totale salget av petroleumsprodukter, som er på 9,5 milliarder liter i 2012.

Prisen på en liter 95 og 98 oktan bilbensin økte i snitt 80 og 82 øre fra 2011 til 2012. Snittprisen i 2012 var dermed 14,75 kroner for 95 oktan og 15,24 kroner for 98 oktan. Til sammenligning økte prisen på en liter diesel kun med 11 øre, og snittprisen i fjor lå på 13,22 kroner.

Marine gassoljer som drivstoff i skipsdieselmotorer utgjorde rundt en femdel av det totale salget av petroleumsprodukter. Her har salgsvolumet økt med 2,3 prosent fra året før. Salget av jetdrivstoff utgjør 10,5 prosent av det totale petroleumssalget, med rundt 1 milliard liter solgt i 2012, en økning på 3,8 prosent.

Ellers inngår også salget av lette fyringsoljer og fyringsparafin i statistikken. Salget er gått kraftig ned og nivået er på sitt laveste siden 1995. Salgsvolumet er redusert med hele 17,2 prosent fra 2011 til 2012, og utgjør nå 4 prosent av volumet av solgte petroleumsprodukter i Norge