Utenfor Hellvik på Bunnefjordsiden av Nesodden er det en grunne, og dersom man benytter tunnelstein til oppfylling kan man der få en helt ny øy. Det å frakte steinmassene sjøveien i stedet for å belaste veinettet med 900 000 lastebil-lass med stein (17 millioner tonn sprengningsmasse) synes vi er fornuftig.
På Nesodden har det allerede vært folkemøte hvor Oslo Havn har presentert forslag sammen med arkitekter fra Snøhetta, LINK Landskap og Jensen & Skodvin Arkitekter.
Nå er mange på Nesodden i utgangspunktet negativ til alle forandringer. Men man må ikke glemme at det er bygget opp kunstige øyer i Oslofjorden før. Langøyene er bygget opp ved hjelp av hovedstadens søppel – og dette er øyer som de fleste lovpriser i dag. Hadde noen foreslått noen slikt i dag hadde det vel blitt folkeopprør. Men stein er nå stein da. Her er det snakk om å omplassere noe av Guds natur.
Selvsagt har allerede en del fagfolk vært ute med sine bekymringsmeldinger, men vi er overbevist om at en slik øy vil være til berikelse for mange.
Nå tror vi sånn passelig på forslagene om at denne øya skal bli et permanent bosted for tusenvis av mennesker. Da må man i tilfelle ha fast bilforbindelse til øya. Men at øya kan bli et viktig utfartssted – det tror vi på.
Jernbaneverket skal stå for utbyggingen av Follobanen med 22 kilometer nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. På banestrekningen skal landets lengste jernbanetunnel på 19,5 kilometer bygges med to atskilte tunnelløp. Byggestart planlegges i 2014 og strekningen skal etter planen ferdigstilles i 2019. Et hovedproblem er hvor man skal gjøre av alle steinmassene.
Les mer om forslagene på aftenposten.no
http://www.osloby.no/nyheter/Slik-kan-drommeoya-i-fjorden-bli-7062021.html
- Nøkkelord
- Leder