Departementet forventer at Avinor rydder opp

Samferdselsdepartementet har sett seg lei på de stadige flyforsinkelsene og forventer nå at Avinor tar grep og rydder opp.

– Norge har et av verdens beste flytilbud og noen av de mest punktlige flyselskapene og lufthavnene. Slik ønsker vi at det skal være. Derfor beklager vi den situasjonen vi har nå på det sterkeste, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NRK.

Departementet forventer handling.

– Avinor, som har ansvaret for denne situasjonen, må gjør det de kan i samarbeid med sine ansatte for å gjøre ulempene så små som overhodet mulig i en situasjon der det er knapphet på flygeledere, fortsetter Lahnstein.

Oppvaskmøte

Flyselskapene mener fortsatt ikke Avinor gjør nok for å få løse problemene i flytrafikken. Torsdag møttes partene til nytt oppvaskmøte – og der varslet Avinor flere forsinkelser i helgen.

– Jeg føler at de trår vannet. De gjør marginalt små tiltak som får ting til å gli på kort sikt, men de kan ikke garantere noen ting. Vi betaler 1,6 milliarder kroner for en tjeneste Avinor ikke levere, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart.

Han representerer alle de store norske flyselskapene, som nå går en ny vanskelig helg i møte. Særlig lørdag har Avinor mange hull i vaktplanene til flygelederne, og det kan føre til nye forsinkelser på Gardermoen.

– Vi beklager at vi ikke kan levere det flyselskapene forventer, men trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for, samtidig som flygelederne skal ha ferie, sier flysikkerhetsdirektør Knut Skaar i Avinor.

Lover ingenting

Han kan ikke love at problemene vil være løst innen neste sommer.

– Situasjonen skal være bedre, men jeg kan ikke garantere at vi vil ha 100 prosent dekning da heller, sier Skaar.

Flyselskapene etterlyser nå strukturelle endringer så ikke problemene gjentar seg neste år.

– Det humper og går nå i år, men vi vil ha et møte med regjeringen, der vi ber om at tårntjenestene blir konkurranseutsatt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.