En god dag for samferdsel

Det har aldri vært satt et større trykk på å bygge ut kommunikasjonene her i landet enn det som kom frem da forslagene til ny Nasjonal transportplan for 2014 – 2023 ble lagt frem onsdag. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen som har ledet det store arbeidet med å lage denne planen, var full av entusiasme da han presentere forslagene.

Håpet er at denne entusiasmen vil smitte også inn i det politiske miljø. Politikerne må vise vilje og handlekraft til å prioritere disse sakene – og at finansbyråkrater og andre byråkrater lojalt følger opp. Det er ikke tvil om at et stort flertall i det norske folk er opptatt av bedre samferdsel. Gjøres det ikke radikale grep nå kan hele kommunikasjonsnettet i deler av landet kollapse – ikke minst på grunn av den kraftige befolkningsøkningen Norge opplever, spesielt i de sentrale områdene.

For vår del mener vi at man allerede nå må bestemme seg for å satse - ikke bare det mest ambisiøse alternativet som ble lagt frem på 45 % - men på 65 % som NHO foreslår i sitt Samferdselsløfte..

Selvsagt er det mange som er skuffet på en dag som denne. Men når man skal bygge ut kommunikasjonene her i landet må det prioriteres og det må gjøres veivalg.

For byggenæringen er dette en stor dag. Det er nemlig folk fra bygg og anlegg som skal virkeliggjøre alle planene. Det er byggenæringens kvinner og menn som er selve verktøyet politikerne må bruke for å virkeliggjøre drømmene. I Byggeindustrien og på bygg.no vil vi presentere mest mulig fra denne planen – og vi vil følge nøye med at planen blir fulgt opp.

Det var en fullsatt sal med pressefolk og andre som var møtt frem på Hotell Bristol da planen ble lagt frem. Byggeindustrien snakket både med vegdirektør og jernbanedirektør som så frem til å presentere sine planer.

Det har vært en del lekkasjer i forbindelse med denne planen. Bla a er det sagt at en ny jernbanetunnel under Oslo blir skjøvet ut i tid. Det samme blir fortsettelsen av E6-utbyggingen i Akershus og Hedmark.

Nå må man merke seg at det er lagt frem ulike alternativer alt etter hvor mye penger som blir bevilget i årene fremover. Det kan derfor være taktisk lurt av etatene å ”stanse” populære prosjekter. Da regner man med at det blir et folkekrav om å prioritere disse prosjektene frem. Dette vil nok også politikerne bidra til.

Oppdraget fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og Kystdepartementet har vært å foreslå tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens bevilgningsnivå. Innretting av transportpolitikken vil være avhengig av rammenivået i de kommende årene, og i stor grad bestemme omfang og framdriften på mange områder.

Dette betyr at planen kan koste fra 240 - 510 milliarder over en ti-årsperiode. Bruker man det mest omfattende alternativet inkluderer man maksimalt 80 milliarder kroner i bompenger. Det åpnes også for bompenger for jernbaneprosjekter - spesielt i de store byene. Men vi mener altså at det må brukes enda mer penger enn den maksimale satsen som er brukt i planforslagene.

Når det gjelder lekkasjene om bl a E6 tror vi at med en finansminister fra Hedmark så vil noik ikke dette prosjektet stoppe opp.

På pressekonferansen tok Byggeindustrien olpp lekkasjene om ny Oslotunnel. Både jernbanedirektøren og veidirektøren understreket at det haster med å komme i gang med planleggingen av denne tunnelen. Det er spesielt viktig at dette prosjektet også blir nevnt i den Stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan som legges frem våren 2013.

På pressekonferansen ble også Ringerikstunnelen etterlyst. Denne var planlagt og ”vedtatt” i det store kompromisset tidligere samferdelsminister Kjell Opseth fikk i stand i forbindelse med veiutbygging på Vestlandet. Veiene på Vestlandet ble bygget, men ikke Ringeriksbanen. Jernbanedirektøren sa at planarbeidet må startes på nytt da det nå er helt andre krav som gjelder. Nå vil dette bli prioritert, men først skal Follobanen og Intercity-prosjektet gjennomføres.

Når det gjelder valget mellom en ti milliarders utbygging av godsterminalen på Alnabru i Oslo og atten-milliarders prosjektet Follobanen, er det ikke plass til begge prosjekter i planperioden om man ikke bruker de mest omfattende modellene i forslaget.

Veldig mange har vært engasjert i arbeidet med den nye transportplanen. Det har i følge vegdirektøren vært et godt samarbeid mellom de ulike etatene, men man har også hatt et godt samarbeid med fylkeskommunene.

Den sterke befolkningstilveksten i Norge har preget arbeidet med den nye planen. Dette skaper selvsagt et veldig behov for å bygge ut kommunikasjonene.

Bare i Oslo og Akershus regner man med 25 millioner reiser hvert år. Men prosentuelt kan veksten i antall reiser blir større i bl a Stavanger-regionen.

Man regner med at transportveksten vil øke med mer enn 50 % de nærmeste årene.

Får man de pengene som trengs kan vi i følge Terje Moe Gustavnsen som har vært formann i styringsgruppen, skape en skikkelig infrastruktur i samferdsel i løpet av de neste 20 årene. Men skal man lykkes må man trekke i samme retning. Her ligger kanskje den største bøygen.

Nå skal planene ut til høring i fylkeskommunene og i de største byene. Høringsfristen er 29. juni i år. Selve Stortingsmeldingen kommer altså våren 2013.

Frem til da blir det mye hesthandling i Stortingskorridorene kjenner vi politikerne rett.