Tunnelfest på Nordmøre

Torsdag var det dram på røysa og tunnelfest da det var gjennomslag i den 970 meter lange Eikremtunnelen i Tingvoll kommune som er en del av StorKrifast-prosjektet på Nordmøre. Det å være med på slike hendelser er alltid morsomt og givende. Selv om dette ikke er av verdens lengste og viktigste tunneler, er den likevel viktig for den det gjelder, nemlig befolkningen og trafikantene. For tunnelarbeiderne er det alltid høytid når det er gjennomslag. Det at den godt voksne Maria Vatten som er nærmeste nabo til tunnelen i Kjervika, fikk æren av å fyre av den siste salva,var ekstra morsomt.

 

Ordfører i Tingvoll kommune Morten Sørvik som også var til stede nå, fyrte av den første salva på tunnelen 29. september 2010. Etter vel sju måneder med tunneldriving var det klart for gjennomslag i den 970 meter lange tunnelen. Fjellkvaliteten på den siste strekningen mot Tveekrem var særdeles vanskelig, og det ble gjennomført et omfattende fjellsikringsarbeid.

Det er AF Betonmast Anlegg –Mika som har hatt ansvaret både på Eikremtunnelen og på Høgsettunnelen på E39 (705 meter) i Gjemnes kommune. Ordføreren i denne kommunen var også med på festen i Tingvoll og det samme var også grunneieren som lever midt i anleggsområdet der.

Vi vil berømme vegvesenet som alltid er veldig opptatt av å ta vare også på de grunneierne som blir berørt av slike utbygginger. Ofte kan slike store prosjekter skape mange konflikter, men på prosjektene i StorKrifast har det gått meget bra. De ansvarlige i Statens vegvesen skal ha all honnør.

Nå venter tunnelarbeiderne spent på hva som skal skje på det virkelige store prosjektet på Nordmøre, nemlig den nye lange tunnelen som skal avløse den gamle, og svært rasfarlige strekningen langs Opdølstranda i Sunndal kommune. Vegvesenet stiller med samme ledelse også på dette prosjektet, og det lover godt.

Eikremtunnelen bidrar på sin måte til å gjøre Riksvei 70 sikrere. Denne tunnelen går inn mot den beryktede Gylstranda. I mine gutteår opplevde redaktøren selv hvilke farer som alltid har vært på dette stedet. På en av turene med pappa som kjørte lastebil, forsvant bokstavelig store deler av veien ut i fjorden rett foran bilen. Der sto vi ved stupet. Da er det ikke rart at man senere i livet har hatt et sterkt engasjement for vei- og tunnelbygging.

Håpet nå er at hele denne farlige veistrekningen blir sikret. Det er en stor og nødvendig jobb. Vår honnør går også til de bedrifter og arbeidere som bidrar til å gjøre livet sikrere for folk flest. Som på mange andre anlegg har det også på dette prosjektet vært mange både svenske og norske fagarbeidere. Sammen er slike mennesker dynamitt.