Nedgang i tyveri av båtmotorer

Tyveri av båtmotorer er halvert i forhold til i fjor, viser tall fra Gjensidige forsikring.

 

Etter at rundt 600 båtmotorer forsvant i hele 2009, er det så langt i år stjålet cirka 300 motorer, viser en beregning selskapet har gjort. Beregningen omfatter hele bransjen.

Bedre sikring av motorene og godt samarbeid mellom forsikringsbransjen og politiet er blant årsakene til at antallet tyverier har gått ned, sier produktsjef Robert Skar i Gjensidige.

Høsten farlig tid

En nedgang i antall båtmotortyverier representerer store verdier. Hvis det stjeles fem motorer med 200 hk hver, utgjør verdien 1 million kroner.

– Men selv om vi ser en meget positiv utvikling, operere tyvene fortsatt. Høsten er en farlig tid, påpeker Skar.

– Båtene tas opp. En del står på tilhengere i havnene noen dager før de plasseres under presenning. Det er mindre folk i havnene og mørke kvelder. Derfor er det viktig at båteierne fortsetter med gode forebyggende tiltak.

Ut fra tallene ser det ut til at det delvis er satt en stopper for de godt planlagte og organiserte tyveriraidene langs kysten, slik en så det i fjor. Men utenlandske bander er fortsatt aktive. Virksomheten er godt organisert. Motorer samles opp i øde skogsområder på Østlandet, og varevogner eller trailere frakter motorene ut av landet.

Båt- og motortyverier

Antallet motortyverier har økt gjennom flere år. For fem – seks år siden var det spesielt mange tyverier av båter.

– Den gang var det dårlig sikring av mange båter. Etter at forsikringsselskapene begynte å kreve bedre låsing og sikring av båtene, gikk tyvene over til å stjele båtmotorer. De siste årene har tyveri av båtmotorer vært nesten på nivå med båttyverier, forteller Skar.

Forsikringsbransjen har anslått at verdien av båter, båtutstyr og båtmotorer som ble stjålet i fjor var rundt 100 millioner kroner. Av dette sto tyveri av motorer alene for 30 - 40 millioner kroner.

Sikre motoren

Gjensidige råder båteierne til å sikre motorene best mulig mot tyveri. Det kan oppnås ved å merke motorene med såkalt Securmark-merking. Ved store og kostbare motorer kan eieren med fordel invester i et gjenfinningssystem.

– Merking av motoren skjer nå med mikrochips som bare kan oppdages med en spesiell lampe som politiet har. Vi har eksempler på at stjålne motorer på vei til Baltikum er funnet igjen ved hjelp av dette, forteller Skar.

En annen mulighet er å bruke et forsikringsgodkjent gjenfinningssystem (FG-godkjent). Det har kommet utstyr som kan monteres i de fleste utenbordsmotorer. Utstyret inneholder en liten sender som gjør at en kan følge hvor motoren er på en dataskjerm. Den gir også fra seg en alarm dersom den flyttes mer enn 100 meter