Som pressemann har jeg fulgt prosjektet på Stad i en årrekke. Jeg har mange ganger gått rundt Stad både med store og små båter, og jeg vet hvilken trussel Stadhavet er for de sjøfarende. Men der har jo embetsmennene i Finansdepartementet aldri vært – og de føler selvsagt ikke den redselen kystens folk ofte har når man passerer slike farlige havstrekninger. Mange liv er gått tapt i dette havet. Man skulle tro at Kystverket hadde folk som virkelig sto opp for dette prosjektet og for ubåthevingen, men det synes ikke som om det er noen entusiasme hos disse byråkratene heller.
Mye av verdiskapningen i Norge skjer på kysten, og ikke minst på denne delen av kysten vi her snakker om. Men å få noe igjen – nei, det synes ikke byråkratene at kystfolket skal få.
Vi trenger ikke flere utredninger i disse sakene, vi trenger handling. Vi har folk og bedrifter i norsk bygge- og anleggsnæring som kan fatt på denne jobben med det samme.
En slik tunnel vil bety enormt for sikkerheten langs kysten, men den vil også bli en ny attraksjon for norsk fjellsprengningsteknologi og et nytt utstillingsvindu for norsk ingeniørkunst. Vi er også overbevist om at skipstunnelen vil bli lønnsom. Det har også Kystverket konkludert med. Tunnelen vil koste 1,7 milliarder kroner. Mange både om bord på båtene som må krysse det farlige havet – og de som sitter hjemme – vil også kunne sove bedre om vi fikk en slkik tunnel.
Bygg Stad skipstunnel NÅ!
- Nøkkelord
- Leder