E18 fra Oslo til Vestfold er en av Norges mest trafikkerte veger. Strekningen har også vært en av de mest ulykkesbelastede. Målsettingene med prosjektet E18 Frydenhaug-Eik er å bedre trafikksikkerheten ved å etablere sammenhengende lik vegstandard på E18, løse kapasitetsproblemet på strekningen og redusere miljøbelastningen i nærområdene,leser vi på vegvesen.no.
I prosjektet E18 Frydenhaug-Eik inngår bygging av ny bru på Frydenhaug og ny Kleivenetunnel, samt opprustning av den gamle Kleivenetunnelen. Sør for tunnelene bygges Baserud bru. E18 på strekningen Frydenhaug-Kobbervikdalen bygges ut til firefelts motorveg. Fra Kobbervikdalen til Eik-krysset justeres bredden på eksisterende firefelts veg. I tillegg omfatter prosjektet etterbrukstiltak på rv. 282. En ferdigstilling av E18 Frydenhaug-Eik vil bedre trafikkflyten og trafikksikkerheten på strekningen.
Veien åpnes onsdag 28. januar kl. 10