En flaskehals mindre

E18 Frydenhaug-Eik utgjør siste leddet i arbeidet med firefelts veg forbi Drammen. Når traseen ferdigstilles får trafikantene sammenhengende fire felts motorveg fra Oslo til Vestfold.Nå åpnes veien og bilistene kan juble.

E18 fra Oslo til Vestfold er en av Norges mest trafikkerte veger. Strekningen har også vært en av de mest ulykkesbelastede. Målsettingene med prosjektet E18 Frydenhaug-Eik er å bedre trafikksikkerheten ved å etablere sammenhengende lik vegstandard på E18, løse kapasitetsproblemet på strekningen og redusere miljøbelastningen i nærområdene,leser vi på vegvesen.no.

I prosjektet E18 Frydenhaug-Eik inngår bygging av ny bru på Frydenhaug og ny Kleivenetunnel, samt opprustning av den gamle Kleivenetunnelen. Sør for tunnelene bygges Baserud bru. E18 på strekningen Frydenhaug-Kobbervikdalen bygges ut til firefelts motorveg. Fra Kobbervikdalen til Eik-krysset justeres bredden på eksisterende firefelts veg. I tillegg omfatter prosjektet etterbrukstiltak på rv. 282. En ferdigstilling av E18 Frydenhaug-Eik vil bedre trafikkflyten og trafikksikkerheten på strekningen.

Veien åpnes onsdag 28. januar kl. 10