Krever kunnskapsløft

Natre oppfordrer byggevarebransjen til et kunnskapsløft i forbindelse med de nye vindusforskriftene.

Når de nye vindusforskriftene med lavere U-verdi trer i kraft fra 1. august 2009 vil det også være vinduer med nye og ulike produksjonsmetoder på markedet. De enkelte aktører i bransjen har kommet frem til ulike produksjonstekniske løsninger og man bruker ulike beregningsstandarder. Dette fører til høyst varierende egenskaper selv om vinduene "på papiret" ser like ut.

De nye forskriftene skal sikre mer energieffektive vinduer. U-verdien reduseres fra normen på 1,4 til et krav på 1,2 på nybygg. Flere norske vindusprodusenter har lagt om sine produksjonsmetoder for å tilfredsstille de nye kravene til U-verdi.

Nå oppfordrer Natre til et kunnskapsløft hos aktørene i byggevarehandelen for at de skal forstå forskjellen mellom vindusproduktene og konsekvensene av de ulike produksjonsmetoder og beregningsstandarder. Når en del av bransjen samles på hhv. Byggmakkermessen og Mesterhusmessen til helgen planlegger Natre å benytte anledningen godt til å fortelle om fordelene med den produksjonsmetoden og beregningsstandarden de har valgt. De har utført et enormt arbeid for å kunne beregne et hvilket som helst vindu helt korrekt, uavhengig av vinduets mål.

Administrerende direktør Håvard Tveit i Natre stiller seg spørsmålet om byggevarehandelen vet nok om disse nye løsningene. - Vi mener det må et kunnskapsløft til for å sikre kvalitet i norske hus. Jeg frykter at leddet mellom produsent og forbruker ikke har fått muligheten til å sette seg godt nok inn i hvilke konsekvenser de ulike produksjonsmetodene og beregningsstandardene vil ha for vinduets totalkvalitet. I et marked med flere produsenter blir det vanskelig for forbrukeren å velge riktig vindu. Jeg frykter at enkelte forbrukere i verste fall kan oppleve å måtte bytte ut de nye vinduene allerede etter noen få år pga konstruktive svakheter.

- Siden forbrukeren sjelden er bevisst på de produksjonstekniske løsningene, må det bli byggevarebransjens ansvar å formidle dette, sier Tveit.

Natresjefen får støtte fra bransjen som setter pris på at vindusprodusenten tar opp dette tema. - Vi er opptatt av kompetanse og ønsker å gi de beste råd til våre kunder. Dersom våre kunder ikke er fornøyd med det produktet vi selger, rammer det oss like mye som produsenten av produktet, sier Eivind Ulvin som er ansvarlig for blant annet vinduskategorien i Byggmakker.

- Det er positivt at en så viktig aktør som Byggmakker har denne holdningen. Jeg ser frem til videre dialog og håper at dette signalet om ønske om mer kunnskap smitter over til andre. Det handler tross alt om bransjens troverdighet, sier Tveit.