Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

– Mindre lønnsomt med dieselbil

Publisert: 25.03.2008 15:26. Sist endret: 27.11.2013 19:36.

Høye avgifter har gjort det mindre lønnsomt enn tidligere å investere i en dieseldrevet bil. 

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Fra nyttår har både dieselavgiften og årsavgiften på dieseldrevne biler økt. Dieselboomen i Norge kan ha fått seg en knekk.

– Fordelen med en dieselmotor er blitt mindre enn den var, men dieselmotoren gir fortsatt et lavere forbruk og dermed lavere driftskostnader enn bensinmotoren, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt til NTB.

Dyr diesel
I vinter har prisen på diesel vært like høy – og endatil høyere – enn prisen på vanlig 95 oktan bensin. Det har sjokkert mange nyslåtte eiere av dieseldrevne biler.

Det er økningen av dieselavgiften med 9,3 prosent – tilsvarende ca. 20 øre literen – som er hovedårsaken til endringen.

– I tillegg kommer sesongvariasjonene. Det forbrukes mer fyringsprodukter om vinteren. Dette påvirker prisen på diesel, som derfor er dyrere om vinteren enn om sommeren. For bensin er det motsatt. Der er etterspørselen alltid størst om sommeren, sier assisterende informasjonsdirektør i Esso Norge, Eirik Hauge, til NTB.

Han ser ikke bort fra at en viss oppgang i andelen dieseldrevne biler også kan ha påvirket prisbildet. I Europa har andelen dieseldrevne biler gått opp. I Norge har dieselbilsalget gått kraftig opp de siste årene.

Villedet og lurt?
Spørsmålet er om eiere av dieselbiler har grunn til å føle seg både sjokkert, lurt og villedet av norske myndigheters avgiftspolitikk, ut fra regjeringens eget mål om en reduksjon av klimagassutslippene.

Rolf Hagman, som er forsker ved Transportøkonomisk Institutt, sier til NTB at myndighetene naturligvis kan styre forbruksmønsteret som de vil gjennom avgiftspolitikken. Erfaringen viser at dette har stor effekt.

– En bil som står rolig slipper verken ut klimagasser, NOx eller uheldige partikler. Derfor kan det gi en bedre effekt for klimamålene å legge avgiften på drivstoffet i stedet for på selve bilen, sier Hagman.

Pris vesentlig

– Pris er vesentlig for folks valg av bil. Det gjelder både prisen på bilen og prisen på drivstoffet bilen bruker, sier Hagman. Han mener at dieselmotoren fortsatt har sine fortrinn gjennom et lavere forbruk og dermed reduserte drivstoffkostnader.

Han sier at ideelt sett burde myndighetene styre avgiftene slik at det ble kjørt flere dieseldrevne biler på landet, men at bensin og andre drivstofftyper fikk dominere i byene.

– Dette er sikkert ikke så enkelt å få til. Ut fra målet om reduserte klimagassutslipp er dieselbiler å foretrekke fremfor bensindrevne biler. En bensindrevet bil slipper ut mest av klimagassen CO2. Til gjengjeld kommer det langt mer nitrogendioksid (NOx) og svevestøv – stoffer som forurenser luften i nærmiljøet – ut av eksosrøret på en dieselbil, sier Hagman. 

Nøkkelord:

Transport / Bil
 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen