Krever rett til bil- og skuterkjøring i Trillemarka

I midten av februar skal rådmennene for de tre Trillemarka-kommunene legge fram sine ønsker for forvaltningen av naturreservatet.

 

Både grunneiere og kommunene krever lokal forvaltning og lov til begrenset motorferdsel.

Når rådmennene 13. februar møter byråkrater i Miljøverndepartementet for å legge fram sine ønsker for forvaltningen av naturreservatet, håper de på godvilje.

- Vi ønsker prinsipielt at forskriftene skal være speilvendt. Det betyr at når ting ikke er i strid med verneformålet, er det tillatt. Så skal vi i fellesskap utarbeide retningslinjer slik at det kan drives næringsutvikling som ikke kommer i strid med verneverdiene i området, sier ordfører i Rollag Steinar Berthelsen (Ap) til Nationen.

Berthelsen mener flere eksempler på lokal virksomhet bør være tillatt. Dette gjelder blant annet bruk av setrer, hogst av ved til seterbruk, jakt og fiske, motorisert ferdsel til å kjøre opp skiløyper, samt å frakte ting inn til setrene. Det betyr at nødvendig bil- og skuterkjøring foreslås tillatt. Rollag-ordføreren presiserer riktignok at dette må skje med forsiktighet, slik at det ikke kommer i strid med verneformålet.

Regjeringens vedtak 8. januar om å verne 147 kvadratkilometer av Trillemarka kom som en stor skuffelse på lokalbefolkningen. Men miljøvernminister Erik Solheim (SV) lovet da han besøkte Trillemarka forrige uke at lokalbefolkningen skal få innflytelse på den videre verneprosessen.