Trygg forvaltning av Statens pensjonsfond

En sunn finanspolitikk, store petroleumsinntekter og god avkastning bidro til at fondet pr. 30. juni 2007 utgjorde hele 2 057 milliarder kroner.

- Jeg er glad for å se at en ansvarlig finanspolitikk og en god strategi for investeringene i fondet styrker grunnlaget for å finansiere velferd både for dagens og kommende generasjoner. Den siste tids uro i finansmarkedene er en påminnelse om betydningen av en ansvarlig og robust langsiktig investeringsstrategi, sier finansminister Kristin Halvorsen.

God avkastning

Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond - Utland (tidligere Petroleumsfondet) og Statens pensjonsfond - Norge. I Nasjonalbudsjettet 2008 omtales fondets resultater for første halvår.

Markedsverdien av Statens pensjonsfond - Utland, som forvaltes av Norges Bank, var 1 940 milliarder kroner pr. 30. juni 2007. Avkastningen av fondet utgjorde i første halvår 3,8 prosent målt i fondets valutakurv. I norske kroner utgjorde avkastningen -0,2 prosent, men det er avkastningen målt i internasjonal valuta som er relevant for å måle utviklingen i fondets internasjonale kjøpekraft. Avkastningen i første halvår var 0,38 prosentpoeng høyere enn avkastningen av fondets referanseportefølje, som fastsettes av Finansdepartementet. Siden 1998 har gjennomsnittlig årlig realavkastning (etter fradrag for forvaltningskostnader og inflasjon) vært 4,3 prosent.

Markedsverdien av Statens pensjonsfond - Norge, som forvaltes av Folketrygdfondet på vegne av Finansdepartementet, utgjorde 117,6 milliarder kroner pr. 30. juni 2007. Resultatet til Folketrygdfondet var på 10,7 milliarder kroner i første halvår 2007, som tilsvarer en avkastning på 10,0 prosent på fondets midler. Avkastningen på referanseporteføljen til fondet var 8,6 prosent, slik at den aktive forvaltningen bidro til å øke fondets avkastning med 1,4 prosentpoeng i første halvår 2007.

Investeringer i eiendom i Statens pensjonsfond - Utland

- Det er en del av vårt forvalteransvar å oppnå høyest mulig avkastning innenfor moderat risiko. Slik kan også framtidige generasjoner få mest mulig nytte av vår oppsparte kapital, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Etter Stortingets behandling av St.meld. nr. 24 (2006-2007) er det blant annet vedtatt å øke aksjeandelen gradvis fra 40 prosent til 60 prosent. I Nasjonalbudsjettet 2008 omtales status for arbeidet med å forbedre forholdet mellom forventet avkastning og risiko i Statens pensjonsfond ytterligere.

Finansdepartementet har mottatt tilrådninger fra eksterne rådgivere, blant annet Norges Bank og Strategirådet, knyttet til å investere en andel av Statens pensjonsfond - Utland i eiendom. De eksterne rådene peker entydig i retning av slike investeringer. Eventuelle investeringer vil i stor grad skje i unoterte og mindre likvide markeder. Det reiser utfordringer blant annet knyttet til målingen av avkastning og risiko.

Departementet ser behov for å arbeide videre med spørsmål knyttet til den operative gjennomføringen av slike eiendomsinvesteringer, herunder utforming av et hensiktsmessig mandat og bruk av ulike instrumenter og selskapsstrukturer. Det legges opp til å komme tilbake til Stortinget med en vurdering av eiendomsinvesteringer i den årlige meldingen om forvaltningen av Statens pensjonsfond til våren. Omtalen av eiendomsinvesteringer og de eksterne tilrådningene finner du på regjeringen.no/spf.

Folketrygdfondet

Fra 1. januar 2008 vil Folketrygdfondet etableres som et særlovselskap, jamfør Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 49 (2006-2007). Denne endringen i det formelle rammeverket for forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge representerer en opprydning i regelverket. Det vil synliggjøre skillet mellom formuesmassen Statens pensjonsfond - Norge og Folketrygdfondet som forvalter av denne formuesmassen.

Hovedprinsippene i dagens organisering av Folketrygdfondet videreføres i den nye loven om Folketrygdfondet, og det legges ikke opp til endringer i Folketrygdfondets virksomhet eller i forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge. Det er likevel behov for enkelte tekniske justeringer i gjeldende forskrift for forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge. Dette følger av at forskriften kun vil inneholde investeringsretningslinjene etter at de administrative bestemmelsene knyttet til forvalteren Folketrygdfondet blir regulert i særlov. Departementet legger opp til å fastsette en referanseportefølje med ramme for tillatte avvik, slik en gjør for Statens pensjonsfond - Utland. En vil dermed oppnå et tydeligere skille mellom resultatene av de beslutninger departementet har ansvar for og de resultatene Folketrygdfondet skaper i forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge.