Buss og trikk øker boligprisen

Avstanden til trikk og buss betyr stadig mer for prisen på boligen. Verdien faller for hvert skritt du må gå ekstra til stasjonen. Ekspertene tror tendensen vil forsterke seg.

- I de store byene er dette en konsekvens av at fremkommeligheten med privatbil blir dårligere og at køene vokser, sier administrerende direktør Christian Dreyer i Eie Eiendomsmegling til Newswire.

Han tror diskusjonene om rushtidsavgift og forslag om å stenge bilen helt ute fra bykjernen, vil føre til at prisforskjellene øker raskere enn de ellers ville gjort.

- Folk innser at de i fremtiden ikke kan basere seg på bil for å komme til og fra sentrum. Derfor er avstanden til holdeplass allerede blitt mye viktigere som prisfaktor enn for noen få år siden, sier Dreyer.

Det kan fort skille 100 000 kroner i verdi mellom ellers like boliger når den ene er ideelt plassert i forhold til kollektiv transport mens den andre ligger en kilometer unna, ifølge Eie Eiendomsmegling.

Avstanden fører i så fall til et verdifall på en hundrelapp per meter.

Prisoppgang

- Dette stemmer bra med hva vi har registrert, for eksempel når vi sammenligner boligprisene i Nydalen i Oslo før og etter sammenknytningen med den fullstendige t-baneringen i fjor, sier Christian Dreyer.

Prisene gikk markert opp etter den kraftige forbedringen av det kollektive transporttilbudet i området.

Også takstmennene legger vekt på kollektivtilbudet når de setter verdi på en bolig.

- Dette har jo lenge vært et eget punkt på takstskjemaet, men i pressområdene rundt de store byene betyr det nok mer for verdien nå enn før, sier administrerende direktør Arne M. Støbakk i Norges Takseringsforbund (NTF).

To minutter

Men ideell avstand er ikke det samme som vegg i vegg, påpeker takstbransjen.

- Et par minutters gangavstand er nok mye bedre. Da er man mer skjermet fra støy og uro enn om man skulle vært nærmeste nabo, sier Støbakk.

I storbyer andre steder i verden har sammenhengen mellom boligpris og nærhet til kollektivtrafikk vært sterk i mange år.

- I London, Paris og New York er god beliggenhet i forhold til t-bane helt avgjørende. Her er befolkningstettheten og trafikkpresset mye større enn hos oss. Men problemstillingen er den samme, og vi kommer raskt etter, sier Christian Dreyer i Eie Eiendomsmegling.