Kjøkkensatsning ga ny omsetningsrekord for IKEA

IKEA omsatte for 4,3 milliarder kroner i Norge i regnskapsåret 2006, tilsvarende en vekst på 11 prosent. Lavere priser og en vellykket kjøkkensatsning bidro til rekordomsetningen.

- IKEA fortsetter å kutte prisene, noe nordmenn tydeligvis setter pris på. Nordmenn har et helt spesielt forhold til IKEA og ingen andre land har så stor tetthet av IKEA-kjøkken pr innbygger. Våre 2237 IKEA-medarbeidere har derfor god grunn til å være stolte over det vi oppnådde i fjor, sier landssjef Colin Renwick i IKEA Norge. Samtlige av de fem varehusene i Norge viste en god salgsøkning i regnskapsåret 2006, som ble avsluttet 31. august. Med en kraftig vekst innen kjøkkensortimentet endte omsetningen på 4,3 milliarder kroner. IKEAs langsiktige prisstrategi er å kutte prisene med 20 prosent i tiårsperioden 2000-2010 og kuttet prisene med 3,1 prosent i 2006. Samtidig er nye prisreduksjoner i vente. Nordmenn går kjøkkenveien I 2006 utvidet og fornyet IKEA sitt kjøkkensortiment bestående av koordinerte kjøkken- og spisestuemøbler, tallerkener, bestikk, glass, tekstiler og belysning, i ulike stiler og prisklasser. - Kjøkkenet står sentralt i norske hjem og vi opplevere en kjøkkeninteresse uten sidestykke. Kjøkkenomsetningen på Furuset og Slependen ligger på første og annen plass i verden. I fjor solgte IKEA Norge over 40 000 komplette kjøkken, og det nye folkekjøkkenet heter LIDINGÖ, fortsetter Colin Renwick. Soverom og kundeløftene i 2007 IKEA vil i 2007 legge ytterligere vekt på å oppfylle kundeløftene. H.E.L.T-programmet, som belønner medarbeidere som gjør en ekstraordinær innsats for kundene, er en viktig del av dette arbeidet. I tillegg vil IKEA starte en stor soveromskampanje i slutten av januar 2007. - Tilliten vi opplever fra det norske folk forplikter. Vi vil derfor øke fokuset på kundens opplevelser hos oss. Samtidig jobber vi stadig med å forbedre varehusene, enten vi utvider, bygger om eller bygger nytt, sier Colin Renwick.