Tre kjemper om ferjeanlegg

Veidekke, AF Anlegg og danske Aarsleff har levert anbud på nytt ferjeanlegg på Revet ved Larvik. Tre entreprenører har trukket seg.

Tiden er knapp og innen jul må avtalen mellom Larvik Havn og en av entreprenørene være signert. Prosjektleder for utvikling av den nye kanalkaia på Revet, Eivind Orre, opplyser til Østlands-Posten at det er tre entreprenører som har trukket seg. Dette er Skanska, NCC og Mesta. Ifølge Orre skal det være flere grunner til det, men at det i hovedsak dreier seg om at disse entreprenørene har store oppdragsmengder. Dette er omfattende pakker og et stort materiale å gå igjennom, sier Orre. Det skal bygges ny kai for anløp av ferje med ombordkjøringsramper og biloppstillingsplasser. Terminalbygg og tollgarasje er ikke med i anbudet. Før jul De neste 14 dagene skal Orre og hans konsulenter bruke til å dykke inn i anbudene og finregne. - Vi vil invitere tilbyderne til et avklaringsmøte å gå igjennom med supplerende opplysninger og gjennomgang av priser, opplyser Orre. - Det er mye å gå inn i. Forbeholdene som er tatt må vi ta veldig alvorlig, det kan slå veldig ut. Valg av entreprenør og signering av avtale må skje før jul. Arbeidet må starte etter årsskiftet og derfor må entreprenøren ha et klarsignal før jul. Stykkgodskai Videre har Larvik Havn KF vedtatt å bygge en stykkgodskai for Nor Line lengst inne på sørsiden av Kanalen. Den skal dimensjoneres for anløp av skip opp til 9.000 tonn. Dette arbeidet, med unntak av bygninger og veiomlegging, settes ut i en totalentreprise. Totalt skal det investeres for 385 millioner kroner i nytt ferjeanlegg. Det er Larvik havn som foretar investeringen. Forslaget til finansieringsplan legger opp til at Color Line skal ta seg av hovedkostnaden, cirka 270 millioner kroner. Dette skal foregå i form av leie til Larvik havn, men i denne summen ligger også investeringer i deler av den nye infrastrukturen i området, skriver Østlands-Posten.