Regjeringen vil straffe børstraktorene

Finansminister Kristin Halvorsen (SV) vil ha nordmenn over i mer miljøvennlige biler. Bensintørste luksusdoninger skal få svi når bilavgiftene legges om i statsbudsjettet.

Drivstoffgjerrige biler med lavt CO2-utslipp kan derimot bli flere tusen kroner billigere. Vi vil ha en mer miljøvennlig sammensetning av bilparken ved at folk oppmuntres til å ta hensyn til bensinforbruk og CO2-utslipp når de kjøper bil ikke bare ved bensinpumpa, sier finansminister Kristin Halvorsen til NTB. Hun vil ikke ut med detaljer fra forslaget som legges fram 6. oktober, men retningen er klar: Engangsavgiften vil fra neste år bli hevet på biler med stort drivstofforbruk og høyt CO2-utslipp. Miljøvennlige med mindre motor og lavere forbruk, vil slippe billigere unna fra nyttår. Klar retning Hvor mye det vil lønne seg å velge miljøvennlig bil, vil først bli kjent når statsbudsjettet legges fram. Halvorsen signaliserer moderate endringer i første omgang. Det er viktig å gå fram i passe store skritt og å vise en klar retning. Vi har fire år på oss, forhåpentligvis flere. Veldig store priseffekter vil ha virkning for bruktbilsalget og for varelagre hos bilforhandlere, sier finansministeren. Miljøprofil Bilimportørenes Landsforening hilser avgiftsendringene velkommen, fordi foreningen ønsker et ensartet avgiftssystem som gjelder både bensin, el- og hybridbiler. Jeg venter en moderat omlegging av avgiftene med beskjedne konsekvenser, men samtidig med en klar miljøprofil. Dette er en nødvendig utvikling som er tilpasset ny teknologi, sier direktør Finn Tandberg til NTB. I dag blir engangsavgiften beregnet ut fra bilens vekt, effekt (hestekrefter) og motorens sylindervolum. Men det er umulig å beregne sylindervolumet i en el-bil, som mangler tradisjonell motor. Bilimportørenes Landsforening tror derfor sylindervolumet vil bli fjernet som beregningsgrunnlag, og erstattet med CO2-utslipp. Dyrere luksus Det er ikke kjent hvordan regjeringen utformer CO2-beregningen, men det er sannsynlig at det utarbeides en trappetrinnsmodell basert på utslippet av CO2 per kilometer. Snittet fra norske nybiler er 187 gram per km. Drivstoffeffektive biler som Smart Fortwo, Toyota Prius og Peugeot 207 blir trolig billigere. Store firehjulstrekkere som BMW X5, VW Touareg og Volvo XC 90 ganske sikkert dyrere. Spørsmålet er om omleggingen også vil ramme store familiebiler med større motor som Ford Mondeo, Honda CR-V og Renault Scenic. Jeg kan ikke gå nærmere inn på det før budsjettet kommer. Men alle må oppmuntres til å tenke miljøvennlig også barnefamilier. Vi tenker på klimautslipp for oss sjøl og kommende generasjoner, sier Kristin Halvorsen.