Store samferdsels-sko å fylle

Torsdag formiddag ble det kjent at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen flytter til USA og forlater dermed regjeringen med virkning fra fredag. Solvik-Olsen har vært en synlig og deltakende minister for samferdselssektoren i Norge og Jon Georg Dale har nå store sko å fylle etter sin partikollega.

Mange ble nok overrasket over nyheten om at Solvik-Olsen nå velger å forlate regjeringen og posten som samferdselsminister. Han har sittet som øverste leder av Samferdselsdepartementet helt siden innsettelsen av regjeringen Solberg 16. oktober 2013. Han har ved mange anledninger i klartekst uttrykt at dette er en post han har trivdes veldig godt i – og at han nå skulle trekke seg midt i perioden var det ikke mange som hadde ventet – selv om det ikke er uvanlig for ministere som har sittet såpass lenge. Men at han nå velger å følge kona og familien til et opphold i USA er det ikke vanskelig å finne forståelse for.

Det er liten tvil om at Ketil Solvik-Olsen har vært en aktiv og synlig minister – og som har klart å utrette mye i sin periode. Nå er det selvsagt ikke ministerens fortjeneste alene, men aldri tidligere har investeringsbudsjettene vært så høye som vi nå har sett gjennom flere år – noe som har medført en kraftig oppsving i aktiviteten innen samferdselssektoren. Han har også bidratt til å avsette midler til å starte arbeidet med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet innen vei og bane.

Aller mest vil hans periode som minister kanskje bli husket gjennom opprettelsen av Nye Veier AS, som en ny statlig veibygger ved siden av Statens vegvesen. Det er klart at reformen innen jernbanesektoren også har vært en stor oppgave han satte i gang – og som også har vært mye omdiskutert.

Uansett politisk ståsted, har han vært en markant og engasjert samferdselsminister for byggenæringen – og en som har klarte å sette seg godt inn i problemstillingene han har møtt – og ikke minst har hatt god detaljkunnskap. Han har vært aktiv ute i næringen, deltatt på et utall møter og samlinger – og vært interessert i å møte involverte aktører og bidratt til en aktiv diskusjon om ulike saker.

Ikke alle har vært enige i alle beslutninger og vedtak – men han vil bli stående igjen som en av de mest synlige ministrene innen dette feltet på lang tid. Man husker noen samferdselsministere bedre enn andre – og mange tenker først på tidligere samferdselsminister Kjell Opseth om man skal dra frem en person de husker godt. Mange kommer nok også til å dra frem Solvik-Olsen som en politiker som virkelig satte seg inn i fagfeltet, deltok aktivt ute i næringen – og som både ønsket og maktet å gjennomføre endringer i en stor og viktig sektor.

Nå ser det ikke ut til at USA-oppholdet blir av en langvarig art – så får vi se i hvilken rolle og kapasitet han kommer tilbake i norsk poltikk en gang i 2019.

Det er store sko partikollega Jon Georg Dale tar på seg når han nå går fra Landbruksdepartementet til Samferdselsdepartementet fredag etter statsråd. Solvik-Olsen håndplukket Dale i sin tid som statssekretær i Samferdselsdepartementet – og det er nok mange i næringen som håper at han fortsetter arbeidet Solvik-Olsen startet – og at han blir en like aktiv deltaker inn mot byggenæringen – og at han setter like sterkt trykk på å diskutere og gjennomføre både prosjekter og reformer i og rundt anleggsbransjen, som sin forgjenger.