Statnett hevet tirsdag suspensjonen av Siemens som leverandør på sine prosjekter. Arkivfoto.

Statnett hever Siemens-suspensjon etter åtte måneders utestengelse

Statnett hevet tirsdag suspensjonen av Siemens som leverandør. – Prosessen har vært unødvendig lang og krevende, mener Statnett.

Siemens ble suspendert som leverandør til Statnett i januar 2018 etter at det ble avdekket underbetaling av arbeidere hos den slovakiske underleverandøren Hesia.  Statnett karakteriserer også Siemens sin oppfølging av Hesia som "vedvarende mangelfull".

Arbeiderne har nå fått etterbetalt og Siemens har etablert bedre systemer for oppfølging av underleverandører. Statnett hever derfor suspensjonen av Siemens, men vil fortsatt følge selskapet opp på en rekke punkter, skriver Statnett i en melding.

Elisabeth Vike Vardheim i Statnett.

- Vi er glade for at de arbeiderne som ble rammet har fått den betalingen de har krav på, og at Siemens nå har etablert bedre systemer for oppfølging av underleverandører. Samtidig er vi skuffet over at prosessen har vært unødvendig krevende og tatt uakseptabelt lang tid. Det er også grunn til å understreke at vi fremdeles har en rekke krav til Siemens på andre punkter som de må følge opp, understreker konserndirektør Elisabeth Vike Vardheim i Statnett i en melding.

Mye tid og ressurser

Siemens sier de har brukt mye tid og ressurser på saken.

 Nils Klippenberg, konserndirektør Siemens.

- I Siemens forventer vi at underleverandører deler våre verdier og krever at de følger de lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv, inkludert lover for minstelønn. Vi har derfor brukte mye tid og store ressurser på å komme til bunns i denne saken, og sørge for at arbeiderne skulle få den lønnen de hadde krav på. Vi er nå tilfreds med at det gode samarbeidet med Statnett kan gjenopptas, skriver Nils Klippenberg, divisjonsdirektør i Siemens i en e-post til Byggeindustrien.

Det var i forbindelse med en kontroll under utførelse av arbeid i Midt-Norge i 2016 at det ble avdekket at ansatte i Siemens sin underleverandør ikke hadde den lønnen de har krav på.

Det ble i oppfølgingen i 2017 også avdekket at det var avlevert dokumentasjon fra Siemens og deres underleverandør, til Statnett som ikke var reell.

- Det er spesielt alvorlig at vi har blitt forelagt dokumentasjon som siden har vist seg å ikke være korrekt. Vi er avhengige av at våre leverandører følger opp sitt ansvar, og krever at det er god internkontroll hos selskapene. Dette vil vi følge opp, men er glade for at vi nå kan gjenetablere samarbeidsforholdet med en viktig leverandør for Statnett, sier Vardheim.

Ville til bunns

På spørsmål fra Byggeindustrien om hvorfor det har tatt lang tid, svarer Siemens slik:

- Vi ønsket å komme til bunns i denne saken for å sikre at slike ting ikke skulle skje igjen. Det har vært viktig for oss å kartlegge hvilke feil som var begått og rydde opp slik at arbeiderne skulle få den lønnen de hadde krav på. Med bistand fra KPMG har vi gått gjennomgått all dokumentasjon for å kvalitetssikre riktig etterbetaling hos medarbeiderne til underleverandørene. Dette har dessverre vært en tidkrevende og arbeidsintensiv prosess. I denne prosessen ble det klart at dokumentasjonen ikke var transparent og vi har gjort en rekke grep, som har involvert Arbeidstilsynet og utestengelse av nevnte underleverandør, skriver Nils Klippenberg til Byggeindustrien.