Norwegian Outlet-sjef Einar Sørland.

Norwegian Outlet til Trondheim og Bergen

Norwegian Outlet har vært en suksess i både Oslo- og Stavanger-regionen. Nå vurderes Bergen og Trondheim som nye destinasjoner for shoppingkonseptet.

Da Norwegian Outlet etablerte seg på et jorde i Vestby rett utenfor Oslo var det flere som var skeptiske, men konseptet ble raskt en suksess. En dobling av omsetningen på fem år, på det samme salgsarealet vekket interessen fra utenlandske aktører. I fjor høst kjøpte den britiske Outlet-kjempen Via Outlets eiendommen på Vestby.

Nå vil Norwegian Outlet Operation erobre nye byer og nye kunder i Norge.

– Rogaland, Hordaland og Trøndelag er alle store og viktige marked som skal sørge for at vi vokser ytterligere og kan tilby flere kunder unike shoppingopplevelser, sier CEO Einar Sørland i Norwegian Outlet Operation i en pressemelding.

I 2016 ekspanderte Norwegian Outlet til Stavanger. Etableringen ble en umiddelbar suksess, med flere kunder og høyere omsetning per kvadratmeter enn på Vestby etter første driftsår. Og første utvidelse står ferdig allerede i juni.

­­– Vi har lært oss hva konseptet krever. Outlet-sentere fungerer jo i de fleste land med nok kjøpekraftige kunder. Med våre norske tilpasninger regner vi med at trøndere og bergensere også vil sette pris på kjente merkevarer til en brøkdel av prisen, forteller Sørland.

– Nå skal trønderne og bergenserne få lov til å bli med på moroa, bare vi finner de rette eiendommene, som helst må ligge langs en hovedfartssåre, og ikke for langt unna gode kundegrunnlag og gjerne i nærheten av andre turistattraksjoner, legger han til.