Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Solvik-Olsen: - Nye Veier vil gå gjennom anbudsstrategien

 Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix

Publisert: 21.11.2017 18:59. Sist endret: 21.11.2017 19:04.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror ikke kontraktsstørrelse har vært utslagsgivende for fraværet av norske storentreprenører i den avlyste Nye Veier-kontrakten, men sier veiselskapet vil gå gjennom anbudsstrategien for å se om det er behov for å justere.

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Nye Veier-avlysning

 

Mandag kveld kom Nye Veier med nyheten om at de avlyser konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.

For få kvalifiserte tilbydere gjør at totalentreprisen, som hadde en ramme på 3,6 milliarder, utlyses på ny.

Det var kun italienske Salini Impreglio S.p.A. og et joint venture bestående av italienske Itinera S.p.A. og spanske FCC Construction SA som tilfredsstilte kravene Nye Veier stiller til sine leverandører.

- Jeg er orientert om at Nye Veier AS har fått tilbakemeldinger fra relevante aktører i det norske markedet som tyder på at det ikke størrelsen på kontrakten har hatt noe å si for manglende deltakelse i denne konkrete konkurransen. Noen svarer at timingen ikke passet, blant annet fordi gode team er en mangelvare, og at disse er opptatt med andre prosjekter. Det er mange pågående konkurranser og høyt press i markedet. Nye Veier AS vil nå gå gjennom anbudsstrategien på ny for å se om det er behov for å justere denne, skriver Ketil Solvik-Olsen i en e-post til Byggeindustrien.

Signalene samferdselsministeren har fått fra veiselskapet stemmer overens med det mange av de største entreprenørene har sagt til Byggeindustrien tirsdag.

Les også:
  • Derfor ble ikke de norske storentreprenørene med på E39-prosjektet
  • EBA: Viktig å se på hvorfor konkurransen måtte avlyses

Men blant de mindre norske aktørene er det stor bekymring for kjempekontraktene i markedet.

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes forbund (MEF), har vært sterkt kritisk og krever at myndighetene tar grep.

- Dette viser det MEF har sagt lenge, med den størrelsen på kontraktene blir norske entreprenører for små, sa Julie Brodtkorb til Byggeindustrien etter Nye Veier-avlysningen.

Les også:
  • MEF: - Nye Veier-avlysning viser at de norske blir for små for gigantkontraktene
  • – Lite lønnsomt å kun være underentreprenør for noen få store

Til MEF-Brodtkorbs utspill sier Solvik-Olsen:

- La meg minne om at pågående kontrakt på E18 Tvedestrand-Arendal nesten like stor. Denne har gitt fullt engasjement til MEF-medlemmer i denne regionen. Jeg konstaterer også fra en nylig publisert MEF-rapport at MEF-medlemmene melder om stigende optimisme. Erfaringene tilsier at MEF-bedrifter og øvrige norske entreprenører klarer seg svært godt med den kontraktstrukturen som nå er. Norske entreprenører har vunnet 97,9 prosent av kontraktsverdiene på norske veier i 2017, svarer Solvik-Olsen og understreker at Nye Veier skal bygge ut lange strekninger helhetlig.

- Dette skal de gjøre kostnadseffektivt. Selskapet har som strategi å bruke kompetanse og innovasjon i bransjen til å nå målene sammen. Tidlig involvering fra aktørene i industrien for å finne gode tekniske løsninger er viktig. Vi må klare å forene store prosjekter med en kontraktstrategi som fortsatt spiller på hele bredden i markedet, sier Solvik-Olsen.

Ap: Urovekkende

Sverre Myrli bredde.jpg
 

Transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli. Arkivfoto.

I Arbeiderpartiet ser de med bekymring på at ingen store norske ville konkurrere om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.

- Dette er absolutt urovekkende og må tas seriøst. Fellesskapet bruker nå store midler på veg- og jernbaneutbygging og da må vi få mest mulig ut av det. Når det bygges en tunnel må vi få mer tilbake enn et hull i fjellet. Her er det snakk om lokale ringvirkninger, kompetanseutvikling, helse miljø og sikkerhet, lærlinger og andre forhold. Vi er bekymret hvis det nå er slik at Nye Veier legger opp til så store kontrakter at ingen norske firmaer blir prekvalifisert. Nye Veier forvalter fellesskapets ressurser og da må fellesskapet få mest mulig igjen av deres investeringer, skriver transportpolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, i en tekstmelding til Byggeindustrien.

Venstre: Skuffende

Trontaledebatten.
 

Jon Gunnes (V). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Transportpolitisk talsmann i Venstre, Jon Gunnes, synes også det er skuffende at Nye Veier måtte avlyse milliardkonkurransen i sør.

– Signalene fra veiselskapet har vært at interessen har vært god, og jeg frykter nå at noen av de kostnadsreduksjonene man håper å hente ut gjennom tidlig involvering og større kontrakter, kan forsvinne når man nå må lyse ut på nytt, sier Venstres transportpolitiske talsmann og nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Jon Gunnes.

Han er bekymret over den labre norske interessen for konkurransen.

– Nå gjelder dette naturligvis bare en konkurranse, og vi skal være forsiktige med å trekke noen konklusjoner, men hvis det er sånn at store kontrakter er en medvirkende årsak til at de uteblir, må det gjøres tilpasninger, mener Gunnes.

Nøkkelord:

 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen