Foto: Trond Joelson

WSP får flere miljøoppdrag

WSP Norge ble nylig tildelt et oppdrag for Direktoratet for offentlig forvaltning (Difi) som går ut på å opprette et miljøkriteriesett til bruk i anskaffelser og offentlige kontrakter i transportsektoren.

Dette er ett av flere oppdrag innenfor strategisk rådgivning WSP nå er engasjert i. Miljøkriteriesettet vil være et viktig bidrag på veien mot en mer klimanøytral og miljøvennlig transportsektor, og skal hjelpe aktører i stat og kommune med å gjennomføre grønne anskaffelser.

- I dag skal alle legge vekt på klima og miljø. Men skal man få den effekten man trenger, er det viktig å stille de riktige miljøkravene på den riktige måten. Dette miljøkriteriesettet kan være en hjelp for aktørene som står ansvarlig for å gjennomføre et grønt skifte i transportsektoren, sier Julia Obrovac i en pressemelding.

Oppdraget for Difi er det første innen miljøanalyse og utredning hvor kompetanse fra både WSP Norge og WSP Sverige har vært avgjørende for å vinne oppdraget. - WSP Sverige sitt sterke fagmiljø innen livssyklusvurderinger kompletterer teamet på en svært god måte og gjør at vi kan jobbe ut fra et helhetlig miljøperspektiv, sier Obrovac.

WSP bistår også Bymiljøetaten i Oslo kommune med strategisk rådgivning og prosjektledelse i forbindelse med at byrådet ønsker å stille miljøkrav til taxinæringen gjennom endring i drosjeforskriften. - Den økte oppdragsmengden innenfor strategisk rådgivning er helt i tråd med hvordan vi ønsker å opptre i markedet og overfor kundene våre. Vi ønsker å være en viktig bidragsyter når det kommer til å planlegge og utvikle vårt fremtidige samfunn. Vi har kompetansen og kraften som skal til for å ta et ansvar for at utviklingen skjer i en riktig og bærekraftig retning, sier direktør for WSP Prosjektledelse, Per Christian Randgaard.

Innen kollektivsektoren øker også oppdragsmengden. Ifølge Nasjonal transportplan skal all vekst i persontrafikken tas med sykkel, gange og kollektivtrafikk fram mot 2030. I grove trekk betyr dette at kollektivtrafikken må dobles i løpet av 15 år.

- Mange byområder står overfor en formidabel utfordring. I mange tilfeller må man tenke helt nytt om kollektivtrafikken. Nye konsepter og linjenett må utvikles. Samtidig ser vi et teknologisk skifte mot mer miljøvennlig materiell, økte krav fra brukerne, samt digitalisering av billett-tjenester og reiseinformasjon, forklarer Are Kristiansen i WSP om litt av bakgrunnen for at WSP setter mer fokus på strategisk rådgivning innen kollektivtransport.

Så langt har vi hatt viktige oppdrag knyttet til utvikling av linjenett i Kristiansand og Arendal. I Oslo bistår vi Bymiljøetaten med å sikre kollektivtrafikkens fremkommelighet i sentrale byområder samt planlegging av et nytt kollektivknutepunkt på Bryn.