Det høres nesten utrolig ut, men ifølge en undersøkelse gjennomført av TomTom, så er faktisk ettermiddagsrushet i Oslo verre enn i London. Om dette stemmer er det helt klart at noe har skjedd med Oslo-trafikken de senere årene. Dette vil opplagt aktualisere debatten om rushtidsavgift - som det jo er stor politisk uenighet rundt.
For en som jevnlig benytter bil i hovedstaden er det lett å skrive under på at det tidvis kan være tett trafikk inn og ut av byen i rushtiden, men at det skulle være såpass ille som at Oslo-bilførere sitter i bilkø 145 timer i året, i tillegg til normal reisetid, var likevel noe overraskende.
Om man ser på den kraftige befolkningsveksten som har vært i Oslo, og kanskje enda viktigere i denne sammenhengen, rundt Oslo, er det likevel ikke spesielt rart. Det er gjort forbedringer innen kollektivtilbudet i den senere tid, men ikke så mye som man burde gjort sett opp mot det stadig økende transportbehovet i og rundt byen.
Det må helt klart gjøres noe for å bedre på situasjonen. Det er slik at Oslo i dag har en god del gjennomgangstrafikk som ikke er nødvending og som man kan unngå - for eksempel gjennom å etablere en Ring 4 – som kan være en fornuftig samfunnsmessig investering. Det er likevel slik at det ikke er mulig å bygge seg ut av køene med biltrafikk. Bygges kapasiteten opp og køene reduseres i en periode, vil bare flere velge bil og man når på nytt kapasitettaket.
Dermed må man selvsagt bygge ut kollektivtilbudet om man skal gi en bedre transporthverdag for folk flest - ikke minst er dette helt avgjørende om Oslo skal kunne vokse i den takt det nå legges opp til. Det holder ikke å bygge opp nye bydeler og store utbyggingsfelt om man ikke bygger opp infrastrukturen i og rundt byen i samme takt. Det er jo slik at det jobbes med flere store og viktige prosjekter, men man kan helt klart diskutere om fremdriften i disse prosjektene er god nok. Mange vil hevde at det går altfor sent. Det er nok å nevne prosjekter som Fornebubanen, nye tunneler for både t-bane og tog under Oslo sentrum og ny t-bane til Lørenskog. Dette er utbygginger som vil kunne ha en stor effekt på den totale kollektive transporten inn og ut av byen - og det er å håpe at planene som nå ligger inne ikke drar ut tid, men at det settes inn nok innsats fra både kommunale, fylkeskommunale og statlige instanser i dette arbeidet. Målet på kort sikt bør være å bli best i Norden, og ikke ligge dårligst an når det gjelder køsitting - slik vi har det nå.
- Nøkkelord
- Leder