Leder plan- og forvaltning

Statens vegvesen arbeider for at både gående, syklende, kjørende og kollektivreisende skal komme trygt fram. Vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger og har tilsyn med kjøretøy og trafikanter. Som fylkeskommunenes og statens vegadministrasjon bidrar vi med faglig grunnlag for politiske beslutninger og setter dem ut i livet. Vi er en stor samfunnsaktør med over 7600 engasjerte medarbeidere med bred kompetanse fordelt på Vegdirektoratet og fem regioner.

FirmaStatens vegvesen Region øst
FylkeOppland
StedLillehammer eller Gjøvik
Søknadsfrist15.08.2016

Vegavdeling Oppland er felles vegadministrasjon for Staten og Oppland fylkeskommune. Avdelingen organiseres faglig i tre seksjoner, en plan- og trafikkseksjon, en utbyggingsseksjon og en drift- og vedlikeholdsseksjon. Vi er 75 ansatte i avdelingen, og omsetter i 2016 for ca. 1,5 milliarder.

Å være leder for plan- og trafikkseksjonen er ikke først og fremst en kontorjobb. Det er virkelighet, hverdag og fremtid. Du får legge premisser for hvordan vi skal forflytte oss i Oppland, og hvordan veger, mennesker og miljø skal fungere side om side på en bærekraftig måte hvor fremkommelighet, trafikksikkerhet, klima og miljø er fokusområder.

Du samhandler i store fagmiljøer i etaten og med eksterne aktører. Vi ønsker oss en leder som liker å få høyt kvalifiserte medarbeidere til å trives og lykkes, som kan medvirke til gode resultater, og som kan bidra i utviklingen av aktuelle fagområder. Stillingen inngår i ledergruppa i Vegavdeling Oppland.

Viktigste arbeidsoppgaver

Som seksjonsleder får du ansvar for definering og planlegging av nye vegprosjekter, i tett samarbeid med kommuner, Oppland fylkeskommune og andre interessenter. Du vil også ha ansvar for Statens vegvesens forvaltningsoppgaver, for eksempel godkjenning av skilt, avkjørsler og uttalelse til kommunale og private reguleringsplaner. I tillegg får seksjonen en rekke andre oppgaver innen trafikksikkerhets- og transportavviklingsområdet. Seksjonsleder vil også få en sentral rolle innen strategisk planlegging, blant annet i samspill med fylkeskommunen.

Seksjonen har 25 medarbeidere, lokalisert i hovedsak på Lillehammer og på Gjøvik. I tillegg styres ressurser fra private konsulenter og fra andre relevante fagenheter i Statens vegvesen.

Seksjonsleder skal ha kontorsted enten på Lillehammer eller Gjøvik, men må ivareta nødvendig samspill med medarbeiderne på begge kontorsteder. I tillegg er fylkets 26 kommuner sentrale aktører innen planleggingsområdet, så en del reisevirksomhet i hele fylket er nødvendig.

Ønsket bakgrunn

Vi ønsker en leder med utdannelse fra høgskole- eller universitet, minimum 3 år. God og relevant praksis og gode personlige forutsetninger kan kompensere for dette.

Du er samfunnsorientert, og har erfaring med offentlige plan- og beslutningsprosesser. Vi ser etter en person med ledererfaring, som har evne til å tenke helhetlig i avdelingens oppgaver.

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra NOKUT ( www.nokut.no).

Dette ønsker vi oss

Du er trygg i media, og bør ha evne til å ta initiativ og finne løsninger i stadig nye situasjoner. Er du god til å samarbeide, får du virkelig utnyttet mulighetene i Statens vegvesen. Du bør være innstilt på å dele og ta imot kunnskap og erfaring. I tillegg er du beslutningsdyktig og har evne til å være selvstendig.

Stort engasjement, gode strukturer og faglig utvikling

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et engasjert og tungt fagmiljø som tenker nytt, deler kunnskap og jobber tett sammen. Du påvirker samfunnsutviklingen, og du får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg viktige oppgaver med mye ansvar, og vi trenger medarbeidere som ønsker å utvikle seg i takt med nye utfordringer.

Medarbeiderne våre forteller om spennende arbeidshverdager med god balanse mellom arbeid og fritid.

Vi tilbyr også disse godene:

  • introduksjonsprogram og fadderordning
  • eget lederintroduksjonsprogram
  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
  • etatsskoler og gode muligheter for faglig påfyll

Lønn fastsettes etter nærmere avtale i henhold til etatens lønnspolitikk, og det trekkes 2 prosent pensjonsinnskudd til Statens pensjonskasse.

Stillingen forutsetter godkjent sikkerhetsklarering eller at slik kan gis.

Statens vegvesen skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile befolkningen.
Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om din søknad kan bli offentliggjort selv om du har bedt om unntak fra offentlig søkerliste. Du vil bli varslet om dette.

Kontaktpersoner:
Cato Løkken
mob: +47 99 20 45 70

Søk her