Illustrasjonsfoto.

Vegtilsynet: - For lavt kontrollnivå i Vegvesen-kontrakter

Statens vegvesen tar selvkritikk etter at Vegtilsynet har avdekket for lavt kontrollnivå i tre av driftskontraktene til etaten i Region sør.

De undersøkte kontraktene var Ringerike, Hallingdal og Vest-Telemark, og tilsynet viste blant annet for lavt kontrollnivå på gang- og sykkelveier.

Driftskontraktene er Statens vegvesens redskap til å opprettholde vegnettets funksjon. Vegvesenets oppfølging og kontroll med det utførte arbeidet til entreprenørene, er av stor betydning.

– Dårlig snøbrøyting

– Vi har undersøkt hvor mange kontroller Vegvesenet har gjort på disse tre kontraktene frem til i dag. Etaten hadde i svært liten grad utført kontroller på gang- og sykkelveier, spesielt når det gjaldt snøbrøyting og strøing som ikke var utført. Gang- og sykkelveiene var så glatte, at både fotgjengere og syklister måtte bruke veien i stedet, sier direktør Trude Tronerud Andersen i Vegtilsynet til Byggeindustrien.

– Uakseptable forhold

– Hva viste undersøkelsen deres for øvrig?

– Den avdekket også mange av de samme forholdene på riksveiene i de tre kontraktene. Over lenger tid, hadde Vegvesenet ikke undersøkt veibanen vinterstid. Veiskiltene var også dekket til av snø. Det var uakseptable forhold, sier Tronerud Andersen.

– Bekymret

Vegtilsynet har gjennomført fire tilsynssaker som retter seg mot oppfølging av driftskontraktene, og alle peker i samme retning.

– Vi mener det er bekymringsfullt at Statens vegvesen i alt for liten grad følger opp regelverket, ikke minst sett i lys av det Riksrevisjonen påpekte i 2009 gjennom rapporten «Styring og oppfølging av driftskontrakter». Denne rapporten avdekket lavt kontrollnivå, mangelfull oppfølging av kontraktene, ulik praksis og lite omfang av økonomiske sanksjoner, sier Tronerud Andersen.

– Tar selvkritikk

Avdelingsdirektør Stein-Roger Nilssen i Statens vegvesen Region sør, innrømmer at de tre kontraktene Vegtilsynet har undersøkt, ikke har vært fulgt opp godt nok.

– Her har vi ikke vært gode nok, og det tar vi til etterretning. Så når Vegtilsynet utfører den samme undersøkelsen neste gang, vil de ikke finne de samme feilene. I løpet av mai vil vi informere Vegtilsynet om hvilke tiltak vi skal gjøre for å forbedre oss, sier Nilssen til Byggeindustrien.