Nærmer seg realisering av tidenes samferdselsprosjekt

Arbeidet med realiseringen av Follobaneprosjektet nærmer seg nå for alvor. Nå har jernbaneverket fått inn tilbudene på den gigantiske TBM-kontrakten.

Vi vet foreløpig ikke så mye mer enn at tilbudene er kommet inn. Utbyggeren holder kortene tett til brystet, så vi vet ikke hvem som har levert eller til hvilke summer. Men det vi vet er at det i utgangspunktet var seks konstellasjoner som var prekvalifisert – så får vi etter hvert se hvem som valgte å bli med.

Disse er prekvalifisert

Man skal bruke 3-4 måneder på å evaluere tilbudene - men i første kvartal 2015 skal totalentreprenøren velges.

Relativt nylig er også TBM tatt i bruk og valgt tatt i bruk på to prosjekter før Follobanen. LNS driver vannkrafttunneler for Statkraft i Øvre og Nedre Røssåga i Hemnes kommune, og ikke minst har Jernbaneverket vedtatt å bruke TBM nye Ulriken tunnel, et prosjekt til over tre milliarder kroner. En konstellasjon av Skanska og Strabag fikk denne jobben. De er også prekvalifisert på Follobanetunnelen

Follobanen vil på flere måter tråkke opp ny grunn innen samferdselsutbyggingen i Norge. Follobanetunnelen blir 20 kilometer lang, og blir dermed Nordens lengste jernbanetunnel. Den vil få to separate løp, og blir dermed et enormt prosjekt. I tillegg til bruk av fire TBM-er vil deler av tunnelen også bli drevet med konvensjonell drill and blast.

Som kjent vil det også bli gjennomført omfattende arbeider ved innløpet til Oslo S og Ski stasjon i dette prosjektet.

Totalt vil Follobaneprosjektet utvilsomt bli det største samferdselsprosjektet i Norge i nyere tid, med en totalramme på gigantiske 23 milliarder kroner. Dette prosjektet alene vil påvirke de totale anleggsinvesteringene i Norge de nærmeste årene.

Det blir noen spennende måneder for både aktørene som er med på konkurransen og for bransjen som helhet. Dette prosjektet har slike dimensjoner at det vil påvirke hele næringen.